Hejsan alla go personer.
Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på.
Har hjälpt min svåger att byta panna från en ctc-pionjär till en vb-star.
Men nu är rökgaserna aldeles för höga ( närmare 300 grader ) .
Har dragbegränsare och spjäll i rökröret.
Drar man ner spjället så sjunker ju tempen till ca 230 grader , men då löser brännaren ut p,g,a för hög omgivningstemperatur.
Så till min fråga:
Turbulatorerna ska dom sitta i konvektionsrören eller någon annan stans i pannan???
Sitter inga i rören nu iaf.
Har skrivit till vb och hoppas på svar i morgon, men vill även få era synpunkter på detta.
Att tillägga så var pannan utrustad med oljebrännare när vi satte in den.
Pannan bokstavligen slukar pellets just nu.
 
det produceras mer värme än pannan kan ta emot till vatten. Första hjälpen: man kan minska pelletsdoseringen ( tillverka något mindre värme) om huset klarar sej med det? Då bör rökgaser bli kallare ....
gaia
 
H
Rökgasspjället måste alltid vara helt öppet så länge du eldar med pellets. Turbulatorerna ska sitta i tuberna. Har man inga turbulatorer i så tar man inte vara på värmen utan släpper ut värmen i skorstenen. Försök anpassa brännarens effekt så att du kan ha alla turbulatorer i, då får du bra pelletsekonomi. Även om du bara tar bort en turbulator så går mycket av rökgaserna den vägen, mer eller mindre rakt ut i skorstenen till ingen nytta.
 
Tack för alla svar. Men ska turbulatorerna sättas i från rökrörshållet eller innifrån pannan?
 
H
perra i skogen skrev:
Tack för alla svar. Men ska turbulatorerna sättas i från rökrörshållet eller innifrån pannan?
Måste väl vara nedifrån där man sotar tuberna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.