Hej!

Jag undrar om det är bra eller dåligt att moppa/våttorka golvet om det nu är av trä? Jag brukar våttorka/moppa mitt trägolv varje vecka, men börjar att funderar på om det verkligen är bra för golvet... kan det framkomma fuktskador eller andra typ av skador helt allmänt? Hur ofta ska man EGENTLIGEN moppa/våttorka trägolv eller om man ens gör det på trägolv alls?
 
BirgitS
Det finns ju olika sorters trägolv, skurgolv ska ju skuras och då blir det rätt blött, medan med parkettgolv får man ofta vara mer försiktig och endast ha en mycket väl urvriden trasa, mikrofiberduk eller vad man nu har. Om det blir för blött kan vattnet gå ner i fogarna och där är materialet inte skyddat med lack eller olja och då kan det t.ex. svälla. Normalt behöver man inte mer vatten än att det torkar på några minuter.

Hur ofta beror på hur fort det blir smutsigt, det är ju skillnad på försiktiga vuxna och en hund som får gå in med blöta och smutsiga tassar.
 
Jag har lackat Kährs ekparkett och den kom med en torrmopp med en sprayflaska med rengöringsmedel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.