Imorgon Torsdag, kommer vårt hus. Plattan gjöts i måndags samma vecka. Det var då ca 26 grader varmt. De satte på 2 vattenspridare som har gått dygnet runt till onsdagen (idag) Idag när vi var nere var den avstängd. Temperaturen är fortfarande lika hög och solen gassar varje dag.

Nu undrar jag:
Är inte detta väldigt kort brinntid för plattan måndag-torsdag? Imorgon, tors reser de huset och teglet ska vara på innan helgen.

Nu när det är så varmt, hade inte plattan behövts vattnas ännu mer? Onsdagen också? Eller hade det varit för nära husleveransen? Vad är risken nu om plattan fått för kort vattningstid? För nu kommer den ju inte vattnas mer. Är lite nervösa här inför husresningen imorgon och önskar svar:)
 
Plattan kommer att hålla, ett hus är inte särskilt tungt och vikten fördelas på 40-50meter kantbalk.
Användes självkompakterande betong?
Vid varmt väder, snabb härdning och uttorkning kan det uppstå krympsprickor.
Sprickorna har ingen praktisk betydelse antar att plattan beläggs med parkett eller klinkers./MLj
 
Mikael_L
T.o.m ett hus med tegelfasad är en riktig lättviktare jämfört med hus när snön ligger på taket.
Hållfastighetsmässigt behöver ni inte oroa er.

Jag är lite osäker på hur länge man har nytta av bevattning på den nygjutna plattan map krympsprickor. Men nog brukar väl vattenspridarna vara borta efter 2-3 dagar väl ...?
Vi gjöt nyss och vattnade först 1,5 dagar (sen stängdes det av för natten, relativt nattsvalt just då), sen vattnades det då och då under ca 2 dygn till.
Jag vet dock inte om det var lagom eller för mycket eller för litet.
Vi har fått några krympsprickor, ca 5-6 st ca 3-5 dm långa. Dom syns inte alls mycket, väldigt tunna, men efter vattning såg man dom tydligt då det torkade upp snabbare vid dom. Men som Mats säger, det har ju inte sådär jättestor betydelse.
 
Är inte huset grundlagt på pålar så är det ingen fara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.