Märkte för några dagar sedan att pumpen gick igång med jämna mellanrum trots att jag inte tappade något vatten nånstans, detta har den inte gjort tidigare. Provade tom att stänga utgående ledning från hydroforen men den verkade ändå tappa tryck. Nu igår när jag hade strömavbrott i några timmar så märkte jag att allt vatten i ledningarna försvunnit och när så strömmen kom tillbaka så får pumpen inte upp något vatten längre. Misstänker således att backventilen/bottenventilen i brunnen läcker och vattnet då rinner tillbaka ner i brunnen. Verkar det rimligt eller finns det någon annan möjlig orsak till detta..? Det är en borrad brunn i en gammal grävd brunn. Pumpen är en vanlig sugpump troligtvis från 1970.
Provade idag att fylla sugledningen med vatten men verkade inte som att jag lyckades fylla den fortare än det rann undan.
Om det skulle vara backventilen, är det något jag bör tänka på när jag försöker dra upp slangarna ur brunnen? Hade rörmockare här för 3½år sedan då jag hade problem med missfärgat vatten och misstänkte att dagvatten läckte ner i mantelröret, dem drog då upp slangarna och monterade en "uppblåsbar" tätning runt slangarna, denna skulle bara vara att tömma för att kunna dra upp slangarna i framtiden, någon som har erfarenhet av en sådan..?
Tack på förhand!
 
  • Gilla
thundercat
  • Laddar…
Antagligen bottenventilen som du säger. Men det kan ju vara otätt någon annanstans på vägen in också, så att den suger luft och inte får till något tryck. Något tips för att hantera den uppblåsbara tätningen har jag tyvärr inte.
 
Provade idag igen att fylla sugledningen med vattenkannor, pumpen suger i sig allt vatten från kannorna men hur jag än försöker får jag den inte att suga från brunnen. Trycktes sedan ut vatten genom påfyllningspluggen så jag trodde att den äntligen börjat suga från brunnen men det var troligtvis bara vattnet som rann tillbaka från hydroforen..?
Skulle det funka att montera en backventil nånstans mellan pump och hydrofor eller på sugledningen precis vid pumpen? Jag förstår inte riktigt hur vattnet kan rinna ner i brunnen om den inte kan dra luft nånstans..? Borde väl vara samma princip som när man håller en flaska med vatten uppochner med öppningen under vattenytan..? Vad jag förstår så klarar inte pumpen att pumpa luft men om jag tex skulle sätta en backventil efter pumpen och sedan dra upp vatten med hjälp av en grovdammsugare, borde inte pumpen "få tag" i vattnet då..? Och om ledningen är tät borde väl inget vatten rinna tillbaka eftersom backventilen gör att inget vatten kan tryckas tillbaka ur hydroforen..? Menar bara att det hade varit smidigare än att dra upp bottenventilen ur brunnen, men det kanske är enda lösningen..?
 
  • Gilla
Århultemåla
  • Laddar…
Om det är tillräckligt tätt och det verkligen är en sugpump borde det funka. Fast när du säger slangarna tänker jag på en ejektorpump, och då kanske det är för djupt. Höjdskillnaden ner till vattnet måste vara mindre än 10 meter för att det ska finnas någon chans att det funkar med en backventil vid pumpen.
 
Ja det stämmer, jag hade fel, det är en ejektorpump, har kollat upp tillvägagångssättet för att få en sådan pump att "få tag" i vattnet och ska prova det imorgon, förhoppningsvis funkar det trots att backventilen inte håller tätt, då har jag iallafall vatten tills jag bestämt hur jag ska göra med bottenventilen.
Hursomhelt behöver ju bottenventilen förr eller senare åtgärdas, ingen som har erfarenhet av en sådan tätning i mantelröret..? Oroar mig för att den antingen ska gå sönder när jag drar upp slangarna eller att den inte går att få loss...
 
Ring en brunnsborrningsfirma eller pumpservice firma och fråga hur man går tillväga med tätningen. Det vore ju dumt att chansa och ha sönder den.
Tänk också på att slangarna och ejektorn i borrhålet är tunga. Var minst två personer när ni drar upp dem samt säkra dem med en repögla vartefter ni drar upp dem.
 
  • Gilla
chrisgilmour99
  • Laddar…
Fick med hjälp av rörmockare i början på januari bytt backventilen och även en 90graders anslutning precis där slangarna går ner i brunnen som rostat sönder, men lyckades trots detta aldrig få igång vattnet.. Det var riktigt kallt vid den tidpunkten detta hände så misstänkte att slangarna frusit ordentligt, så jag har väntat sen dess på att det ska tina och försökt få igång pumpen med jämna mellanrum sen dess.. Nu får jag igång ett litet självflöde men inte på långa vägar tillräckligt för att ens börja fylla hydroforen. Jag har varit utan vatten nu i 4månader och börjar bli smått förtvivlad.. Gör jag något fel när jag försöker få igång den?
1. Öppna luftnippel
2. Stäng ventil mellan pump och hydrofor
3. Fyll påfyllningsbehållaren med vatten
4. Starta pumpen
5. Fortsätt fyll på vatten i behållaren tills det inte längre kommer luft ur luftnippeln
6. Stäng luftnippeln
7. Öppna försiktigt ventilen mellan pump och hydrofor
När jag kommit så här långt så ska det såvitt jag förstått strömma lite vatten ur påfyllningsbehållaren varvid jag ska skruva åt pluggen igen och sakta öppna ventilen mellan pump och hydrofor helt och systemet ska då vara igång men när jag försiktigt öppnar ventilen så strömmar det inte ut något vatten utan nivån sjunker istället i behållaren.. Jag har då istället provat att fylla på mer vatten i behållaren och låta ventilen mellan pump och hydrofor vara lite öppen, pumpen suger då till stötvis och drar ner en massa vatten, har provat att upprepa detta och sedan stänga ventilen mellan pump och hydrofor och sen öppna den lite bara för att sänka nivån i behållaren såpass att inloppet från brunnen hamnar över vattennivån så att man tydligt kan se att vatten rinner upp från brunnen, och det gör det, men tydligen inte tillräckligt..? Vad göra..??
Tack på förhand!
P.S. rörmockaren jag hade här skulle hjälpa mig få igång pumpen men han verkade inte ha en aning om hur man gör så han åkte tillslut härifrån och sa att det fixar nog jag själv, så är inte så pigg på att anlita någon igen för 400kr/timmen..
 
Jag har aldrig försökt att få igång en sådan här anläggning från "scratch" kan jag erkänna, men jag har förvisso en sådan pump och hydrofor i förrådet och skulle nog försöka göra så här:
- skruva loss rensluckan på hydroforen (förutsatt att den är tom!!)
- fylla vatten via rensluckan, så mycket som det går (30-50 liter eller så)
- låta alla ventiler vara öppna
- starta pumpen
Då borde det bli hyfsat flöde i röret från pumpen till hydroforen, och man ser ju hur mycket det kommer. Sedan stänga rensluckan och pumpa på.
Det finns ju någon mojäng på pumpen där man kan fylla vatten, men det verkar bekvämare att fylla på hydroforen istället.
 
Hur gammal är pumpen? Ejektorpumpar går sällan sönder men dom tappar kraft hela tiden. Troligen så orkar inte pumpen efter senaste problemet med ejektorn.
Byt och sätt ner en sänkpump istället. Du kan använda den ena slangen att dra elkabeln i.
 
Pumpen är 42år gammal så visst kan det vara den det är fel på, men den suger ju till riktigt ordentligt om man fyller på med vatten i påfyllningsbehållaren med en vattenkanna.. Brunnen ligger närmare 50m från pumpen och huset så att gräva ner en elkabel och dra upp slangarna i brunnen igen för att montera en dränkbar pump känns väl inte riktigt aktuellt, blir det pumpbyte sätter jag väl hellre in en ny ejektorpump, men jag vet inte, hört att det är dränkbara pumpar som gäller nu för tiden..?
 
Det finns fjädrar du kan trycka elkabeln med, visserligen är 50m långsträcka men jag skulle nog testa det. Du kan ju använda den största slangen till elen.
Är den så gammal är det dags att byta den, kan inte ge speciellt mycket tryck om den inte varit bytt någon gång. Jag skulle testa att dra kabel, funkar det inte så sätt i en ny ejektorpump.
 
Du använder alltså en slang till att dra fram elen till brunnen.
Anledningen varför pumpen slog på och av sig är troligen pga att ejektorn i botten inte stänger ordentligt vilket innebär att du måste dra upp slangarna vare sig du vill eller inte.
Lycka till!
Ps! Det kunde vara 20 minus ute! :surprised:)
 
Hmm, kanske lika bra att köpa en ny pump då, men blir nog en ejektorpump isåfall, det borde väl funka lika bra..? Varför sätter man oftast dränkbara nuförtiden? Är det bara för att dem är billigare?
 
Ejektorn är ju redan bytt så det problemet ska ju vara löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.