Hej!
Jag har haft en del problem med att det läcker vatten på golvet när jag tvättar i min tvättmaskin. Har försökt undersöka vart vattnet kommer ifrån och har kommit fram till att det är när tvättmaskinen ska tömma ut allt vatten som det kommer på golvet. Det är nämligen så att hela det vita röret (se bild) fylls med vatten så att det tillslut rinner över där uppe och ner på golvet. Det är som att avloppet är stängt men att det efter ett tag öppnas och allt vatten i röret till slut åker ned som det ska.
Vad kan detta bero på? Jag har testat att både trycka ner det gråa röret (som går ner i det vita röret) längre och låta det vara precis vid öppningen av det vita röret, men jag märker ingen skillnad. Har även testat att inte skruva på vattnet så starkt men tycker inte heller att det gör någon skillnad...
Om det är någon som har någon idé vad det kan handla om så skulle jag verkligen uppskatta tipsen!
 
  • Tvättmaskins avloppsslang ansluten till ett vitt stamrör, tecken på översvämning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som ligger närmast till hands att misstänka är väl stopp i avloppet längre ner?
 
  • Gilla
wilmey
  • Laddar…
harry73
Använd kaustik soda (eller vanlig soda (natrium karbonat eller målartvätt)
För att undvika att sofan stelnar i avloppet, kan det vara bra att lösa sodan först i vattnet och sen hälla lösningen i avloppet.
Natriumkarbonat är inte så farligt, men kaustik soda är frätande och man får mycket värmeutveckling när man heller vatten i det, så var försiktigt
 
  • Gilla
wilmey
  • Laddar…
Montera bort det vita röret och se om röret i sig behöver rengöras. Har du tur så sitter stoppet inte så långt ner.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Ska kika på om det kan vara något stopp i avloppet
 
Det kan sitta ett litet vattenlås under täckkupan på golvet. Behövs inte mycket tvättmedel för att det ska bli tätt. En rengörning kan nog hjälpa.
 
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.