Igår tänkte jag att jag skulle försöka rena köksvasken då vattnet börjat rinna ner långsamt och ”klucka. Köpte rensband och som den amatör jag är så körde jag ner rensbandet direkt via diskhon. Det medförde att ”silen” i vasken kom ur sitt läge.

Jag fick hjälp att spänna skruven (se bild) med en Insexnyckel men nu rinner vattnet knappt ner alls.

Fråga: Har detta problem något med att vi eventuellt spänt skruven för hårt eller sitter problemet fortsatt längre ner i rören?

Stort tacksam för all hjälp.
 
  • Instruktionsbild för montering av vattenkran, inkluderar verktyg, delar och förbud mot vridning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställ en hink under vattenlåset och ta bort renspluggen som sitter i botten på vattenlåset.
Det kommer rinna ut lite vatten.
Prova att hälla lite vatten i diskhon för att se om det kommer ut snabbt & direkt ut ur vattenlåset.

Vattenlåset är nere till höger i bilden du postade, man ser även renspluggen på bilden.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ställ en hink under vattenlåset och ta bort renspluggen som sitter i botten på vattenlåset.
Det kommer rinna ut lite vatten.
Prova att hälla lite vatten i diskhon för att se om det kommer ut snabbt & direkt ut ur vattenlåset.

Vattenlåset är nere till höger i bilden du postade, man ser även renspluggen på bilden.
Tack för att du tog dig tiden att svara.

Jag har under dagen testat det och även kört rensband i avloppsröret men utan framgång. Får nog bli att kontakta en VVS-are imorgon för detta är utanför min kompetens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.