Har tagit vattenprover i 4 år och ska nu äntligen ta tag i saken och köpa filter.
Lämnade in vattenanalysen till 10 företag som gav helt olika svar och prisklasser.:confused:
Så nu behöver jag hjälp att förstå vad som är mitt egentliga problem....

Störst problem har vi med bakterier, både mikroorganismer och koli, som går från 1 till flera tusen omvartannat.:eek:
Så där köper vi nog ett UV filter. Men för att det ska fungera måste man ha bort järn o kalk sägs det?!?

Vi har brunfärgat handfat och toalett men märker i övrigt inte av några problem, värdena på järn/mangan är normala(Järn 0,15 - 0,31.Mangan 0,03)
Vilket får mig att tro att det är ett "gammalt" problem(begagnat porslin?!) eller att den ökade hårdheten påverkar?

En sak jag reagerat på är att vattnets totala hårdhet har gått från 6 dH till 11 dH på dessa år.
Vad är det och är det något som behöver fixas? Hur?
Kemiska syreförbrukningen har också ökat från 2.3 mg till 4.5 mg.
I övrigt är allt utom bakterierna hyfsat lika år från år och utan anmärkning.

Vattnet är klart och smakar bra men får en oljig hinna om man låter det stå i ett glas över natten.
Det är bakterierna vi först och främst vill ha bort men eftersom vi bygger nytt badrum och kök så vill vi inte ha beläggningar på allt det nya (rör, ackumulaortank,handfat och toalett m.m)

Det gäller en 96 m borrad brunn ifall nån undrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.