Som rubriken lyder, igår försvann vattnet någon timme, kom sedan tillbaka och försvann sen igen. Samma idag, längre tid borta bara. Visst borde det betyda att det är lite vatten i brunnen?
 
Det behövs mer information. Var i landet bor du? Brunnstyp och djup? Vad har du för pump?
 
Fundera på hur vattnet tar sig från brunnen till kranen så har du lösningen inom räckhåll.
 
Bor ca niohundra meter från Vänerns nordvästra strand, 40 meter borrad brunn, grundfospump, har inte i huvudet exakt vilken.

Jag vet vilken väg vattnet tar, på vilket vis hjälper det mig?
 
Att det nu dessutom är grumligt stödjer väl också teorin om sinad brunn? Vad skulle det annars kunna vara?
 
N Praetendere_saepem skrev:
Jag vet vilken väg vattnet tar, på vilket vis hjälper det mig?
Så, du har en brunn och en pump, inget mer, typ en tank (hydro-for/press)??
Går pumpen hela tiden eller stannar den?
Vilket tryck har du från pumpen (om något)?

Det är det jag menar med vattnets väg, vilket delsystem levererar inte (brunnen, pumpen, tanken e.t.c.)
 
Jag tror tryckströmbrytaren står på två och fyra, något sådant, hydropress finns. Hur menar du att jag ska veta att pumpen går hela tiden? Det hoppas jag verkligen att den inte gör men då den är några meter under markytan vet jag inte, vet inte riktigt hur man mäter det heller. Jag vet inte vart eller om det är stopp. Ser ju att det emellanåt inte kommer vatten alls och annars kommer precis som det ska.

Tolkar er som att ni antagligen inte vill skriva vad ni tror eller inte vet. Jag skriver här för att jag inte har koll men uppskattar att ha vatten. Jag är vare sig rörmokare eller elektriker men tror att dessa borde ha koll, de och de som är allmänt huskunniga, som jag trodde fanns här.
 
För att göra det enkelt för dig så håller jag med dig i din initiala analys: Ja, brunnen har sinat.

Det blir inte bättre om man är vare sig rörmokare eller elektriker, men att lära sig hur systemet är tänkt att fungera kan alla.
Ingen här kan på distans avgöra om pumpen går eller inte, det kan bara du, ingen här vet vilken typ av pump du har, det vet bara du. Om du har tryck eller inte vet bara du.

När jag köpte mitt nuvarande boende med grävd brunn, pump och hydrofortank visste jag absolut noll om dess funktion (mitt tidigare boende hade kommunalt vatten och vatten bara fanns där) men jag visste att ingen annan än jag har ansvar för att veta hur systemet ska fungera, och vet man inte det kan man inte heller felsöka det, så jag lärde mig.

Därför visste jag också vad som var fel när pumpen aldrig stannade, varför pumpen gick så fort jag öppnade en kran o.s.v.
Min "point" är att antingen lär man sig sin anläggning (vatten, avlopp, värme) och blir duktig på att lösa sina egna problem eller så får man betala nån som kan.
Om du läser dina inlägg så har du inte kommit med någon signifikant information om din anläggning förutom att "visst måste det vara brunnen som sinat"..

Så, ja, brunnen har sinat, det finns ingen hjälp att få från vare sig rörmokare eller elektriker :(
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
Signifikant information? Jag har svarat på era frågor, någon kunskap har jag men jag har ungefär noll i erfarenhet mer än de hus jag haft innan detta.

Jag står bara frågande till varför vattnet beter sig som det gör och önskade råd. Jag kan gå ner och kolla modell på pumpen men det gör ju ungefär noll i skillnad. Jag kan krypa ner till hydropressen och se om tryckströmbrytaren verkar slå på som den ska men jag ser ingen mening med det då vattnet som sagt fungerar felfritt, bortsett från att det nu är grumligt, emellanåt.

Tack ändå för typ försök till hjälp.
 
N Något annat skrev:
Signifikant information? Jag har svarat på era frågor, någon kunskap har jag men jag har ungefär noll i erfarenhet mer än de hus jag haft innan detta.

Jag står bara frågande till varför vattnet beter sig som det gör och önskade råd. Jag kan gå ner och kolla modell på pumpen men det gör ju ungefär noll i skillnad. Jag kan krypa ner till hydropressen och se om tryckströmbrytaren verkar slå på som den ska men jag ser ingen mening med det då vattnet som sagt fungerar felfritt, bortsett från att det nu är grumligt, emellanåt.

Tack ändå för typ försök till hjälp.
Vad visar manometern på hydropressen, när du inte har vatten?
Om den visar kring 0, så tyder det på att brunnen sinat. Särskilt om du samtidigt förstår att pumpen går.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
N Något annat skrev:
Signifikant information? Jag har svarat på era frågor, någon kunskap har jag men jag har ungefär noll i erfarenhet mer än de hus jag haft innan detta.

Jag står bara frågande till varför vattnet beter sig som det gör och önskade råd. Jag kan gå ner och kolla modell på pumpen men det gör ju ungefär noll i skillnad. Jag kan krypa ner till hydropressen och se om tryckströmbrytaren verkar slå på som den ska men jag ser ingen mening med det då vattnet som sagt fungerar felfritt, bortsett från att det nu är grumligt, emellanåt.

Tack ändå för typ försök till hjälp.
Hör du pumpen jobba konstant eller bara när kranen öppnas? I så fall är där inget luft i hydroforen. Ejektorn i brunnen kan ju också vara igensatt. Jag har exakt samma system som dig.

Är det någon skillnad på de olika kranarna i huset? De kan ju också vara igensatta.

Svårt att hjälpa till och felsöka utan fullständig information. Tråkigt att du inte är nöjd :crysmile:
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Jag har ingen ejektor och en hydropress inte en hydrofor. Trycket vid hydropressen står på under noll, jag kan bara hoppas att pumpen inte går nu men hur vet jag det? Den är ju 40 meter ner. Pumpen lär ju gå sönder om den inte stänger av sig?

Tryckströmbrytaren står på två så då borde ju pumpen gå.

Hydropressen släpper ut luft så blåsan borde vara hel.
 
Är det ett motorskydd jag borde ha för de gånger vattnet sinar? Borde inte pumpen ha ett sådant inbyggt?
 
Hur tror ni jag bäst hittar vart man stänger av pumpen?
 
N Något annat skrev:
Hur tror ni jag bäst hittar vart man stänger av pumpen?
Gruppförteckningen vid elcentralen kan vara ett ställe värt att kolla på. Kan ju vara så att flera saker slocknar om man drar gruppsäkringen, men är det en 3-faspump, så är väl chansen ganska stor, att den har en egen grupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.