Igår pumpade jag ur en brunn. Vattnet var då klart, men gulaktig. Tror omsättningen på vattnet varit obefintligt många år.

När brunnen var halvfull började det lukta lite svavel om vattnet. Väl tömd var jag nere och tog bort översta lagret med sand. Hittade några mus-skelett och ett halvt par glasögon. Det verkar mest bara vara sand i botten, så jag lät det vara. Idag är brunnen fylld till hälften men vattnet är grått.

Finns det nån idé med att pumpa ur brunnen igen idag, eller ska jag bara låta den fylla och sedimentera?
 
cederbusch cederbusch skrev:
Igår pumpade jag ur en brunn. Vattnet var då klart, men gulaktig. Tror omsättningen på vattnet varit obefintligt många år.

När brunnen var halvfull började det lukta lite svavel om vattnet. Väl tömd var jag nere och tog bort översta lagret med sand. Hittade några mus-skelett och ett halvt par glasögon. Det verkar mest bara vara sand i botten, så jag lät det vara. Idag är brunnen fylld till hälften men vattnet är grått.

Finns det nån idé med att pumpa ur brunnen igen idag, eller ska jag bara låta den fylla och sedimentera?
Jag hade avvaktat ett par dagar och sett vad som hände.
 
Det är bara bra om du omsätter vattnet, om nu inte grundvattennivån skulle vara för låg. Men det är väl lite fel årstid för det, tycker jag.

Passa på att kolla hur vattnet tar sig in i brunnen, om det sker nedifrån genom gruset eller högre upp genom brunnsfodringen. Brunnsfodringen (ringar eller sten) ska helst vara helt tät, och allt vatten bör komma in underifrån. Givetvis ska även locket vara tättslutande. Att du hittar musskelett tyder på lite för stora springor/hål någonstans.

När vattnet har klarnat lite kan du klorera det. Vanlig klorin funkar bra. Sedan omsätter du det igen gärna flera gånger. Är vattnet "okänt" bör du även ta vattenprov, åtminstone om du ska ha det till dryck och matlagning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.