Alla trådar snackar om att man ska vattna mycket och sällan för en etablerad gräsmatta. Vi har inbyggt bevattningssystem som styrs av timers, så vi kan vattna hur ofta och hur mycket vi vill...

Vad är egentligen mycket och sällan? När jag hade lagt gräsmattan (rullat) så vattnade jag 2 timmar 3 gånger per dag under en månad. Sedan en timma per dag resten av sommaren.

Så är en timma per dag för mycket? Jag tycker gräsmattan känns lite sur, i alla fall där solen ligger på minst. Kanske bättre att vattna två timmar två gånger i veckan? Och när det blir torka under sommaren stödvattna mitt på dagen kanske!? :)

Konkreta m3/1000m2 och vilket intervall vore kanon, om det är någon som vet det... Eller ska vi gå med farfars "vattna mycket och sällan"... ;)
 
Lite generellt;
Vattna hellre efter solnedgång än på dagen. För att undvika för mycket avdunstning.
Vattna hellre 2-3 timmar 2 ggr/vecka än varje dag. Det beror på vilken jordmån du har, sandjord tex håller inte vatten särskilt bra.
Att ha en timer är ju bra i teorin men det ser ju lite märkligt ut att vattna vid regnväder.
Anpassa intervall och mängd efter väderlek och tid på säsong.
 
  • Gilla
tronen
  • Laddar…
roland53 skrev:
Lite generellt;
Vattna hellre efter solnedgång än på dagen. För att undvika för mycket avdunstning.
Vattna hellre 2-3 timmar 2 ggr/vecka än varje dag. Det beror på vilken jordmån du har, sandjord tex håller inte vatten särskilt bra.
Att ha en timer är ju bra i teorin men det ser ju lite märkligt ut att vattna vid regnväder.
Anpassa intervall och mängd efter väderlek och tid på säsong.
Att det ser märkligt ut att vattna vid regnväder får grannarna sia om. Jag är lat, så två timers är mitt vapen. :)

Jag sprang ut och programmerade att vattna måndag och torsdag två timmar per gång, klockan 00:00 ena slingan och 03:00 andra slingan. Får jag grönaste gräset på gatan månne? :) Den som lever får se...
 
tronen skrev:
. Får jag grönaste gräset på gatan månne? :) Den som lever får se...
Glöm inte gödslingen. Ytterligare en parameter för att få grönt friskt gräs. :)
 
roland53 skrev:
Glöm inte gödslingen. Ytterligare en parameter för att få grönt friskt gräs. :)
Jag vill undvika gödsling så mycket det går, för att inte laka ut jorden. Jag klipper med dubbelskärande klippare som är gjord för att lämna kvar gräset för att bli naturligt gödsel.

Topdressa tänkte jag göra över hela gräsmattan innan vi drar på semestern, den ska visst innehålla näring? Jag har topdressat på vissa ställen för att justera i höjd där mina sprinklersystem är installerade, och där är det mycket grönare runtomkring.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.