Bor i en by vid en havsvik utanför Örnsköldsvik och skall nu färdigställa tomten med gräsmatta och en del andra planteringar.

Byn har en gemensam vattenbrunn och vissa tycker inte om att det gemensamma vattnet används till bevattning, så nu till min fråga. Kan man använda havsvattnet till bevattning av gräsmatta och andra planteringar? Salthalten i vattnet är låg, men lite salt finns ju i det.

Om inte, kan man täcka den nyanlagda gräsmattan med fiberduk, plast eller annat för att minska uttorkningen.
 
Jag tror att det kan vara bra att vattna gräsmattan med sötvatten, visst är vattnet här uppe ganska bräckt, men just för gräsmattans skull tror jag nog det kan vara bra att ta riktigt sötvatten.
Självklart går det att lägga fiberduk över gräsmattan för att minska avdunstningen, det är en mkt bra idé! Ta inte plast, utan ett material som "andas", fiberduken är perfekt. Skyddar ju även mot frost, det kan ju fortfarande komma några järnnätter.
Till övriga växter skulle jag nog säga att om du tar växter som trivs vid havet (havtorn, vresros osv) går det nog bra att använda det bräckta vattnet till det.
Du kan ju höra efter på närmaste handelsträdgård om de har växter som trivs vid havet, så får du hjälp med den biten :)
 
på andet på västkusten brukar havsvattnet täcka gräsmattor och trädgårdsodlingar på vintern och det växer som bara den där så jag kan inte se några konstigheter med lättbräckt vatten, är dock inget bevattningsproffs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.