Hej,

Kör med Vattetets grejer i badrummet som renoveras. Rör i rör är draget och fixerade i väggfixturer i väggreglarna för kommod, dusch och wc. Nu ska skivkonstruktionerna upp för att Senare montera deras badrumsfördelare bakom kommod.

Men ... så slog det mig.
Hur testar vvs proffsen att det är tätt innan man stänger väggen med plyfa, gips, tätskikt och ytskikt ... ? Eller görs det inte?
Eftersom jag har Vattetets grejer så är det ju enskilda rör tills fördelaren kommer på och anslutning till matningen kan göras.

Provtrycker man de enskilda rören för att kolla de är täta?

Jag menar, när väggen är monterad är det ju försent .

Hur gör proffsen/elitamatören?
 
N Nahpets skrev:
Hej,

Kör med Vattetets grejer i badrummet som renoveras. Rör i rör är draget och fixerade i väggfixturer i väggreglarna för kommod, dusch och wc. Nu ska skivkonstruktionerna upp för att Senare montera deras badrumsfördelare bakom kommod.

Men ... så slog det mig.
Hur testar vvs proffsen att det är tätt innan man stänger väggen med plyfa, gips, tätskikt och ytskikt ... ? Eller görs det inte?
Eftersom jag har Vattetets grejer så är det ju enskilda rör tills fördelaren kommer på och anslutning till matningen kan göras.

Provtrycker man de enskilda rören för att kolla de är täta?

Jag menar, när väggen är monterad är det ju försent .

Hur gör proffsen/elitamatören?
Det seriösa sättet är att plugga och trycksätta anläggningen när den är monterad. Vattnet stängs av och pluggar demonteras först när blandare och dyl monteras på plats. Allt för att säkerställa funktion under hela byggprocessen.
 
Hej,

Tack för svar.
Då blir det till att montera fördelarna innan och efter skivkonstruktionerna.
 
N Nahpets skrev:
Hej,

Tack för svar.
Då blir det till att montera fördelarna innan och efter skivkonstruktionerna.
Fördelare försvårar montage av skivor och omöjliggör montering av tätskikt. En plugg på varje rör är att fördra, om möjligt.
 
Hej igen,

Tyvärr blir det nog så.

Jag ska montera ihop allt innan skivor skruvas upp. Kolla att det är tätt.

Demontera för att kunna montera skivorna. Montera igen innan tätskikt. Kolla om tätt.

Demontera för tätskikt och kakel.

Sen är det skarpt: ta bort klämhylsorna, rör ska cut to length, och montera väggbrickor och fördelare.
 
I ditt fall får du låta rören gå ut så du får till tätskikt innan du monterar din fördelare.

Som huvudsvar på din fråga så provtrycker inga rörläggarna varje matning innan gips åker på. I regel provtrycks hela systemet fram till fördelarna innan påsläpp. Skulle något läcka då får man byta, om det går.
 
Du kan väl iofs provtrycka varje rör, utan fördelare?
 
Tack för alla svar.

I mitt fall, med mina förutsättningar så blir jag nog tvungen att montera allt innan väggarna monteras och slå på vattnet och se att rören är täta.

När det är testat och klart tar jag bort fördelarna och stänger väggen.
Känner jag för det kan jag montera igen för test.
När ytskiktet kommer på behöver jag så klart kapa rören till längd och montera nya klämhylsor.

Så här ser det ut nu.
Matningen till badrummet kommer från andra sidan väggen.
 
  • Installation av VVS i trästomme med isolering och matningsrör för badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Njaaa. Du bör testa genom att faktiskt provtrycka. Inte bara titta efter att det inte rinner vatten.

Titta på dokumentationen hos tillverkaren av PEX slang hur de vill att den skall provtryckas. Om du bara tittar efter läckor, så kan det ta månader innan en liten läcka har fyllt på så mycket att det börjar rinna ur ytterslangen.

Nu är det rätt många år sedan jag provtryckte. Men principen är att man först spolar ut så det garanterat inte finns någon luft i röret, kan betyda spolning i 10 minuter med fullt "blås". Sedan pumpar man upp till ett visst övertryck. Väntar i kanske 30 minuter. Då skall trycket ha sjunkit. Beror på att slangen utvidgar sig långsamt av trycket. Då släpper man ut en del av trycket, efter ytterligare en tid har trycket ökat av sig själv, för att slangen drar ihop sig i det lägre trycket.

Den exakta instruktionen varierar lite mellan tillverkare och exakt slangtyp.
 
Nu får jag nog skylla mig själv eftersom jag använt begreppet "provtrycka".

Jag har inte utrustningen så jag kan inte göra detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.