janwide
Ser ut som en PEX-koppling.
 
janwide
Kanske inte ändå. Tittade på Pexkopplingar som jag har och de ser inte riktigt lika ut. Kan det vara någon sorts förminskning? Vad har du köpt den till?
 
Redigerat:
janwide janwide skrev:
Kanske inte ändå. Tittade på Pexkopplingar som jag har och de ser inte riktigt lika ut. Kan det vara någon sorts förminskning? Vad har du köpt den till?
Jag har köpt den till ett avtappningsrör, för att tömma anläggningen under vinterhalvåret. Kan vara som du nämner, ngn slags förminskning, men begriper ändå inte riktigt .
 
Det är en Vatette 15x16 förstoring. Den använder du dig av ifall du ska koppla på något gammalt 16 koppar rör. den är alltså inte till för ett pex-rör.
Vatette klämringkoppling 15x16 förstoring, används för 16 mm koppar rör, ej för PEX-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tionolltre och 1 till
  • Laddar…
S simmeboy skrev:
Det är en Vatette 15x16 förstoring. Den använder du dig av ifall du ska koppla på något gammalt 16 koppar rör. den är alltså inte till för ett pex-rör.
[bild]
Tack för svar - snyggt!
 
S simmeboy skrev:
Det är en Vatette 15x16 förstoring. Den använder du dig av ifall du ska koppla på något gammalt 16 koppar rör. den är alltså inte till för ett pex-rör.
[bild]
När jag tittar närmare så skiljer dom sig åt, min saknar den lilla midjan som du har på din bild. Det är väl även den som knäcks när man drar åt?
 
Kolla om det står några siffror på den.
 
R
Freddefreddy Freddefreddy skrev:
Hej,

Kan ngn vänlig själ förklara vad den vänstra delen som inte är en klämring, används till? Jag blir inte klok på vad det är, trodde det skulle vara en klämring på varje sida.

[bild]
För 16 mm koppar rör
 
R Rörmokaren84 skrev:
För 16 mm koppar rör
Används den istället då för klamring?
 

Bästa svaret

Krilleman
Ja, denna 16mm variant av förstoring från 15 till 16 ersätter 15mm klämring och mutter på en 15mm koppling (y)

16mm konan har sett ut lite olika genom åren. Nu den sista har längre instick i 15mm kopplingen.
 
  • Gilla
Freddefreddy
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ja, denna 16mm variant av förstoring från 15 till 16 ersätter 15mm klämring och mutter på en 15mm koppling (y)

16mm konan har sett ut lite olika genom åren. Nu den sista har längre instick i
Freddefreddy Freddefreddy skrev:
Hej,

Kan ngn vänlig själ förklara vad den vänstra delen som inte är en klämring, används till? Jag blir inte klok på vad det är, trodde det skulle vara en klämring på varje sida.

[bild]
Jag råkade ut för precis samma sak idag och blev mkt konfunderad. Lyckades du lista ut hur hårt(hur många varv) den skulle dras?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Yes, ett varv.

Står i monteringsanvisningen.
[länk]
Hmm skumt. Jag lyckades vrida ett varv på 15mm sidan med den vanliga klämringen. Men på 16mm sidan så klarade jag bara strax över ett halvt varv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.