Hallå!

Har ett litet bekymmer här...
Nybygt hus med borra brunn, hydropress i grovkök.
Vattenledning (pem) in i huset är förgrenad precis utanför brunnsröret (under mark) med en separat vattenledning till stall, som legat obrukat fram tills nu då vi ska försöka få igång vattnet där ute.
Problemet, ja tryckvakten till pumpen sitter innan hydropress med en backventil precis innan den i grovköket inne. Vart tydligen en liten tankevurpa när allt grävdes ner, innan huset kom på plats, för det funkar ju inte så bra med vattnet ute i stallet nu...

Någon som har en enkel lösning för att kunna få tryckvakten känna av när kranen i stallet öppnas?
Brukar det kanske sitta en backventil i pumpen? (djupborrad brunn med dränkpump, installerad för 2 år sedan) Så man i så fall bara kan plocka bort bsckventilen som är monterad inne i huset?
Det denda andra alternativ jag kan komma på, är ju att gräva upp slangen utanför brunnen, och montera backventil innan förgreningen, men vill såklart slippa böket med att gräva 2m djupt hål mitt på gräsmattan där brunnen finns.:thinking:

Tipps och idéer på enkla, men bra lösningar mottages tacksamt! ;)
 
  • Handritad skiss av vattenledningsnät för ett hus och stall med brunnen, elledning och hydropress markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Varför backventil inne det sitter en i pumpens topp, ta bort backventilen inne, vattnet går då baklänges genom pumpen ut till stallet och trycket minskar och pumpen startar, vem har satt backventilen DU eller någon annan, kan var att backventilen i pumpen inte är tät och då för att inte behöva lyfta pumpen så vad det enklast med en extra uppe, fungerar det med.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Tack! Jag misstänkte att det måste ska sitta en i pumpen, så varför det sitter en inne nu kan jag inte svara på. :thinking: Installatörer har säkert någon tanke med det, eller så behövdes det en distans och en backventil var precis rätt längd? :rofl:
Allt installerades nytt när huset byggdes och brunnen borrade för 2 år sedan. (så förhoppningsvis är ju allt fortfarande i gott skick :p)
Plockar bort och ersätter ventilen med en skarv, så är problemet löst med andra ord! (y)

Stort tack.
 
Sätt då en avstängning om det kan finnas behov av det. bra att ha om det ska göras något mellan pump och hydrofon
 
Sitter kulventil dirrekt där vattnet kommer in, både i huset och i stallet. (dragit vattenrören i stallet nu, därför öppnades den ventilen för första gången och "problemet" uppdagades)

Har nu plockat bort backventilen inne i kåken (satt monterad precis innan tryckvakten) och nu fungerar allt som det ska! Bra tryck både inne i kåken och ute i stallet. Bara hoppas allt nykopplat håller tätt nu oxå... :cool:;)

Stort tack för hjälp & input! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.