Jag tänker sätta upp en vattenutkastare. Grundmuren till källaren är natursten, jag kommer att borra igenom ca 40cm granit. Men jag har funderat lite på hur plan måste ytan vara där man sätter ytterdelen av utkastaren. Stenen jag tänker borra igenom har en skapligt plan sida, men det blir svårt att borra så att hålet blir helt vinkelrätt mot stenytan. Det skall ju dessutom borras så att hålet lutar lite utåt.

Om nödvändigt funderar jag på att gjuta en klack på väggen.

Finns det någon justemån för vinkeln i infästningen av ytterdelen mot röret som går igenom vägen?

Bakgrunden är att vi har idag en utomhuskran, inte en frostskyddad utkastare, utan en helt vanlig kran. Den fanns när vi köpte huset -98, och har troligen suttid där sedan 1960. Det har funnits i min "5 årsplan" ända sedan dess att åtgärda....

Som genom ett rent mirakel har den aldrig frusit sönder.

Nu håller vi på med en stoor källarrenovering, fått bila upp i princip hela källaren pga att avloppen under golven var slut. Och då när rummet som denna kran kommer ifrån ändå är helt demolerat nu, så tänkte jag göra slag i saken och fixa den där utkastaren. Nuvarande kran kommer ut genom en fog mellan två stenar, kopparröret är delvis deformerat, jag tror inte att jag kan få en utkastare igenom samma hål. På insidan är röret och vinkeln ut genom väggen inputsat i ett 10 cm lättbetonblock. Detta skall bilas up, soch så tänker jag sätta utksataren där med en inspektionslucka i lättbetongen, och en kulventil för sevice.
 
Den utkastare jag satte upp för några år sedan (Tämligen övertygad om att det var en Gustavsberg) hade ingen justermöjlighet alls. Jag borrade inte exakt de 3 grader som var rekommenderade, och det gjorde också att det glipade lite i ovankanten av fästplattan.
Så tipset blir nog att vara noggrann med borren!
 
Satte en Gustafsbergutkastare på garaget i somras, som Fredrik är inne på, inte justermån. Däremot så går inte röret 90 grader ut från baksidan av utkastaren, utan det är vinklat för att passa lutningen på borrhålet.

Om man borrar aningen för stort hål så får man lite justermån. Fast å andra sidan, 40cm vägg är mycket, så blir nog inte mycket som det går att justera
 
C
Precis, röret är inte vinkelrätt mot fästplattan och det får inte ligga i spänn - då blir det knas.
Tänk på att ventilhuset på insidan måste sitta frostfritt om det skall vara någon poäng.
 
Tackar för svaren. Det var väl lite det jag befarade. MIn plan är att som sagt bila bort ca 10 cm lättbetong och puts på insidan. Sedan sätta 10 - 20 mm frigolit mot naturstenen, Och ha ventilen i det utrymmet, med en inspektionslucka i plåt in mot källarrummet. Det borde rimligen bli närmare rumstemp, än utetemp innanför inspektionsluckan. I nödfall får man väl ha luckan öppen vintertid (kommer att sätta in en termometer första vintern).

Min plan är att kapa nuvarande rör en bit under där det vinklar ut idag. Och sätta en avstägningsventil där. Och sedan en bit flexslang till vattenutkastarventilen. Men jag vet ännu inte exakt hur tjock naturstenen är. Totala väggtjockleken är lite över 50 cm. jag vet att det är natursten, ett lager puts av okänd tjocklek, sedan lättbetong, ca 10 cm inkl. puts på ytan av lättbetongen. Nuvarande rör fösvinner in i lättbetongen nere vid golvet.

Och jag är extremt förvånad över att kranen på utsidan aldrig frusit sönder.

Men då låter det som jag kanske skall förutsätta att jag får gjuta en klack på väggen. har även blivit tipsad om att sätta en rostfri plåt på utsidan, som kan vara den plana ytan, och samtidigt stänkskydd mot väggen.
 
C
Låter på din beskrivning som att utkastaren kommer att sitta på en "naken" naturstensyta? Då behöver du inget stänkskydd. Jag skulle mura upp en liten slät "klack" med cement om det behövs. Men poängen är väl att vara noga med hålets vinkel och välja en håldiameter som ger tillräckliga marginaler.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
När det gäller diametern, tänkte försöka med 20mm, råkar ha ett 20mm borr på 1m. Så det blir inte mycket vingelmarginal, röret för utkastaren är ju 18mm.
 
C
Har du bara 2 mm marginal skulle jag vilja påstå att du kommer att behöva låta röret styra och väggbrickan blir som den blir. Vilket i och för sig inte är något problem om hålet blir hyfsat rätt eftersom du ändå inte har någon befintlig yta som väggbrickan skall skruvas i. Det viktiga är att röret inte hamnar i spänn när väggbrickan skruvas fast.

P.s. lycka till förresten med 20-borr i 40 cm granit. Det lär blir svettigt :rofl:
 
Vad är problemet om röret kommer (lite) i spänn?
 
C
H hempularen skrev:
Vad är problemet om röret kommer (lite) i spänn?
Roddarpinnen kan kärva, vilket innebär att du inte får full sprutt på vattnet när du öppnar fullt. Så länge den glider lätt och fint så är allt frid och fröjd.
Känsligheten varierar i och för sig säkert mellan olika modeller. Den jag hade tidigare var iallafall väldigt känslig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.