Hej, jag har problem med min vattenutkastare! Några år efter det att vi flyttade in i huset började det bli väldigt dålig fart på vattenutkastaren. Genom att ta en hammare och slå ett par gånger på själva "skruven" kommer den igång och ger tillräckligt tryck.

Till slut orkade vi inte hålla på så här varje gång vi skulle använda vattenslangen så vi anlitade en rörmokare som bytte utkastaren till en självdränerande variant från FM Mattsson.

Ca 2 år efter detta händer samma sak igen! Utkastaren kärvar och vi måste återigen banka på skruven för att få tillräckligt tryck!

Vad kan vara fel? Varför blir det så här? Finns det något jag kan göra själv, eller är det bara att byta utkastaren igen?
 
Krilleman
Vad menar du med "skruven"?
 
krilleman_215 skrev:
Vad menar du med "skruven"?
Den fyrkantiga "skruv" som man skruvar in/ut för att sätta på/av vattnet.
 
Sluta slå på "skruven".

Enligt deras felsökning:

Ger inget vatten/dåligt flöde. -Styrningarna är inte justerade efter eventuell kapning
eller att håltagningen inte håller 2 graders lutning.
Kontrollera att styrningarna är justerade enligt instruktionen.
Justera styrningarna så att spindeln löper fritt.

Stukning/deformering av dräneringsventil p.g.a. för hård avstängning.
Kontrollera att dräneringsventilen inte har stukats/deformerats.

Byt till ny spindel, FMM 3753-0000


Det fetstilta torde kunna vara en felorsak om problemet har uppkommit på senare tid...

http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Documents/44988.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
jhjelmqvist
  • Laddar…
Håller med tidigare inlägg. Orsaken är att man drar åt kranen för mycket, prova med att bara dra så mycket att slutar rinna och kanske 1/8 varvytterligare om du känner dig osäker. Du ska inte dra så det tar tvärstopp, behöver du göra det så är den redan sönderdragen och du kan behöva byta den inre stängningskäglan.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.