När det var dags att vattna idag märkte jag att vattenutkastaren på utsidan hade frusit sönder. Jag tror att det är själva röret som frusit sönder för när jag satte på kranen började det rinna vatten bakom träfasaden.

Är det svårt att byta denna själv? Behöver jag göra något åt vattnet som sprutade in mellan träfasaden och innerväggen? :(
 
det fixar du lätt, åt vattnet kan du inget göra mer än att låta det torka.
 
Nej det är ganska enkelt att byta själv, bytte min av samma anledning nyligen. Anslutningen sitter på andra sidan väggen. Titta på en ny så förstår du. För enkelhetens skull kan det vara bra att köpa samma fabrikat , då bör den passa direkt.
Tveksamt om du behöver göra något åt väggen, förmodligen torkar den ur själv. Annars kan man ju alltid öppna och kolla.
 
Jag har nu bytt denna och det var inte direkt jättesvårt om det inte hade varit för att röret "fläkt" sig. Detta gjorde att det hade satt sig och ville inte rubbas när jag försökte slå ut det. Men efter diverse sågningar så fick jag ut det och då var det en riktig baggis :)
 
Jag hade samma problem, fick ta ett stämjärn och hugga upp hålet med.
Jag tror att anledningen till frysningen kan ha varit att det är öppet bakom panelen och drar förbi kalluft där. De gamla (20 år) utkastarna var nog inte lika självdränerande.
Det har nog inte varit lika kallt så länge på de åren i Stockholmstrakten.
När jag monterade den nya la jag lite isolering runt den bakom panelen, samt lät den lute lite mer utåt.
 
Tänk på de som bara fått dropp-läckage i väggen bakom panelen, kör vattenspridaren halva sommaren och inte upptäcker detta...

Tror också en orsak kan vara att de gamla utkastarna är förhållandevis stora metallklumpar utanför fasaden och därmed "drar in" mycket kyla via röret när det är riktigt kallt som denna vinter. Även rören på insidan kan frysa. Tillsammans med en felaktigt monterad lutning på utkastaren blir det förödande. Jag kommer vira på isolering, plastpåse och snöre på utkastarna inför vintrarna i fortsättningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.