Jag har en bäck som jag skulle vilja utnytja om det går te x en vatten turbin som kan driva te x utebelysning ca 100-300 w. e de någon som kan nånting om detta?:cool:
 
Visst kan man bygga en vattenturbin, men har du någon fallhöjd?, vattenflöde?, vilka tider på året är flödet ok? osv.

Men för så små effekter som ampor i trädgården så kunde det bli fint(?)
med ett vattenhjul som drivs av flödet, en liten 12V generator + laddrelä.
Låter som ett kul sommarprojekt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bruttoeffekten i vattenfallet kan beräknas med formeln Pbr=rå x g x Hbr x Q där

Pbr = Bruttoeffekt i Watt
rå = Vattnets densitet i kg/m3
g = vattnets acc. = 9.81
Hbr = bruttofallhöjd i meter
Q = Vattenflödet i m3/s

Exempel: Flödet i bäcken är 100 l/s och fallhöjden 2 m ger 1000 x 9,81 x 2 x 0,1 = ca 2000 w

I praktiken får man förluster på flera ställen. Fallenhöjden kan inte utnyttjas helt pga. strömmningsförluster i tub/rör och det kan vara svårt att få turbinen helt vid botten. Turbinens verkningsgrad kanske inte är bättre än 50% (liten "usel" turbin) och även generatorn har sin verkningsgrad.

Så i exemplet kanske det går att få ut 500-1000 W och det skulle ju räcka till ganska många trädgårdslampor i alla fall :)
 
Jag har konstruerat styrutrustning till ett "hemmakraftverk" en gång, så lite vet jag.
Fast det var lite mer ambitiöst, då min kusin även säljer ström till Sydkraft, eller nu heter det förstås e-on, när det blir över. Det ställer större krav än när man bara ska ha till sig själv.

Betänk att det inte bara är fallhöjd man måste ha, man måste bli av med vattnet nedströms turbinen lika fort också. Annars blir det mottryck och dålig effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.