De senaste dagarna har pumpen, en JET pump från Rinkabyrör, börjat gå utan att något vatten har använts. Vi har en grävd brunn ca 10 meter från huset. Jag har via forumet här lyckats felsöka en hel del och kommit fram till följande:
- Hydropressen har rätt tryck, det är för övrigt ett långsamt avtagande av tryck.
- Har stängt av, via kulventil, allt vatten efter hydropressen in i huset för att säkerställa att det inte läcker någonstans inne. Trycket sjunker ändå.
- PEM slangen uppdragen ur brunnen och botten/backventilen bytt.
- Pratat med Rinkaby ang deras pump men den kan det enligt dem inte vara fel på.

Trots detta samma problem.
Så, då kvarstår väl bara ett läckage på PEM-slangen mellan pump och backventil. Kunde inte se något läckage på slangen som jag drog upp.
Är det någon som vet om man kan göra en "relining" utav PEM slang? Det är en 32:a som ligger så det är ju inte jätte mycket plats kvar i slangen för en ev relining.
Jag är inte jättesugen på att bila upp ett helt rum inne och gräva upp och försöka spåra var slangen är dragen ute.

Tacksam för synpunkter, kanske något jätte enkelt jag helt förbisett (hoppas...)

/Johan
 
Sätt en backventil på sugledningen direkt innan pumpen så kan vattnet inte rinna ut "bakvägen" om det nu är det som händer.
 
Tja så kan man ju göra. Då hålls ju vattnet kvar, men då bottenventilen precis är utbytt borde inte vattnet tryckas ner i brunnen igen. Dock tar det vägen någonstans... Nu börjar dessutom trycket i duschen på övervåningen bli dåligt trots att pumpen jobbar upp till rätt tryck...
 
Har du en avstängning mellan pump och hydropress kan du ju testa att stänga den också. Då vet du ju säkert att vattnet läcker ut på vägen mellan brunnen och pumpen.
Vet inte vad man får för felsymptom om gummikudden i hydropessen är trasig. Man kan kolla om den är OK genom att släppa ut lite luft genom luftpåfyllningsventilen. Kommer det vatten så är gummiblåsan trasig och måste bytas.
 
Jag har ju stängt av mellan pump och hydropress så jag vet att vattnet kan bara ta vägen någonstans mellan pump och brunn. Hydropressen håller trycket på 1,8 Bar (mätt med 0 tryck i systemet) så det verkar inte vara något fel på den.
Det känns väl som om det kommer bli en dyr sak att fixa, mao gräva upp och lägga ny slang...
 
Göran.W
Om man börjar med pumpen så är det inget fel på den om den bygger upp trycket som den ska så länge själva pumpen inte läcker.
När det gäller pem slangen så har dom en livslängd på 50+ år så den bör vara ok den med.
Kvar är då botten ventilen.
Det är inte alls ovanligt att dom läcker mer eller mindre när pumpen stannat.
Prova öka trycket till 4 bar när pumpen slår i från för vid det trycket brukar dom hålla tät för dom "slår" igen hårdare när pumpen stannar så dom tätar bättre.
Eller sätt en backventil till direkt på pumpen.
 
Det blev en till backventil innan pumpen så nu verkar det fungera fint.

Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.