Jag & min sambo ska så småningom bygga nytt lite längre söderut i landet & tänkte då passa på att förbereda för en rejäl vattentank (>1000 liter) under mark. Någon som har erfarenheter av detta & kan rekommendera en vettig produkt/lösning? Gardena verkar inte ha någon tank/behållare själva utan enbart pumpar för ändamålet.
 
Innan ni lägger ner en massa jobb.
Antar ni redan har tänkt lite, men vad ska ni vattna?

1m3 är i mina ögon nästan försumbart lite. (ca 4m2 odlingsland)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Grannen la ner en svart avloppstank för regnvatten för ca 10 år sen.
Fungerar fortfarande perfekt för honom. Han har nåt överströmningsjox också. Tror den var på 3 kbm.
Inte gratis.....
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Innan ni lägger ner en massa jobb.
Antar ni redan har tänkt lite, men vad ska ni vattna?

1m3 är i mina ögon nästan försumbart lite. (ca 4m2 odlingsland)
Det är väl i första hand tänkt att vara till rabatter, buskar, träd, odlingar etc. Det jag menade med >1000 liter var mer som utgångspunkt, alltså minst den volymen. Ju större desto bättre såklart :)
 
harry73
En till några kubik är bra vid mycket regn, därefter kan det infiltreras i marken och komma grundvattnet till godo.
Några kubik för att vattna är däremot nästan ingenting, och när det behövs som mest, regnar det oftast inte alls, så det ska räcka under många torra varma veckor och det gör det såklart inte.

Då är det bättre att ha en liten vattenbrunn och ta grundvattnet för bevattning
 
Billigast är IBC-tankar. Har ni något undangömt ställe så köp en eller tre och se hur länge den räcker.

En normal vattning bör vara ca 30mm, mao 30liter per m2.
Mindre än så så blir rötter gärna ytliga eller vattnet bara ångar bort.
Sen ska det upprepas varje vecka, mindre vid regn givetvis.

Min poäng är att det krävs kopiösa mängder vatten för att vattna optimalt.
Men är inte det syftet så är ju några kubik regnvatten bättre än inget.

Jag vill bara inte att ni lägger ner 30 lök på en 1.6m3 tank från bauhaus som sen tar slut innan midsommar. :)
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
En till några kubik är bra vid mycket regn, därefter kan det infiltreras i marken och komma grundvattnet till godo.
Några kubik för att vattna är däremot nästan ingenting, och när det behövs som mest, regnar det oftast inte alls, så det ska räcka under många torra varma veckor och det gör det såklart inte.

Då är det bättre att ha en liten vattenbrunn och ta grundvattnet för bevattning
Jo en liten brunn hade ju såklart varit optimalt men gissar att det är långtifrån gratis. Har 2 st vattentunnor på 200 l idag & bara det är ett användbart tillskott (givetvis enbart under kortare perioder utan regn). Ett par kubik regnvatten är i min värld betydligt bättre än ingenting alls & jag vill som sagt inte ha något som både är estetiskt fult & tar upp plats i trädgården.
 
Jag hade en IBC-tank i ett förråd som var ihopkopplad med tre regnvattentunnor, fungerade jättebra
 
  • Gilla
offlarjon
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Billigast är IBC-tankar. Har ni något undangömt ställe så köp en eller tre och se hur länge den räcker.

En normal vattning bör vara ca 30mm, mao 30liter per m2.
Mindre än så så blir rötter gärna ytliga eller vattnet bara ångar bort.
Sen ska det upprepas varje vecka, mindre vid regn givetvis.

Min poäng är att det krävs kopiösa mängder vatten för att vattna optimalt.
Men är inte det syftet så är ju några kubik regnvatten bättre än inget.

Jag vill bara inte att ni lägger ner 30 lök på en 1.6m3 tank från bauhaus som sen tar slut innan midsommar. :)
Nä vi ska "bara" ha det för bevattning av pallkragar, växter, buskar mm. så det är inga enorma mängder det handlar om. Har haft tankarna på IBC-tank men läste någonstans att det inte var rekommenderat att gräva ner dem, tror det var något om att vattentrycket ovan mark trycker ihop tanken när den är tom. Hittade denna på Bauhaus:
https://www.bauhaus.se/regnvattenta...85pegQ82207rW8XFs4dsbqfn7qRtOElIaAn11EALw_wcB
Ingen gigantisk tank dock men ändå hyfsat prisvärd.
 
harry73
offlarjon offlarjon skrev:
Ingen gigantisk tank dock men ändå hyfsat prisvärd.
Då är min fråga vad en kubik vatten kostar hus er. Här skulle det kosta ca 30kr (inkl avloppsavgift). Då kostar 1600 liter vatten 50 kr.
Jag tror att det max finns en eller två torra perioder per år där tanken är fylld med regnvatten i början av perioden.
Det betyder att man sparar max 100kr per år i vattenkostnaden. Tanken du länkar till betalar sig då tillbaka på 70 år om man bortser från kostnader att gräva ner den och leda stuprännorna dit.
Det är inte värd det att gräva ner en vattentank på tomten och det kommer aldrig vara värd det, om man nu inte bor på en skärgårdsö utan sötvatten.
 
P Plutus skrev:
Jag hade en IBC-tank i ett förråd som var ihopkopplad med tre regnvattentunnor, fungerade jättebra
 
harry73 harry73 skrev:
Då är min fråga vad en kubik vatten kostar hus er. Här skulle det kosta ca 30kr (inkl avloppsavgift). Då kostar 1600 liter vatten 50 kr.
Jag tror att det max finns en eller två torra perioder per år där tanken är fylld med regnvatten i början av perioden.
Det betyder att man sparar max 100kr per år i vattenkostnaden. Tanken du länkar till betalar sig då tillbaka på 70 år om man bortser från kostnader att gräva ner den och leda stuprännorna dit.
Det är inte värd det att gräva ner en vattentank på tomten och det kommer aldrig vara värd det, om man nu inte bor på en skärgårdsö utan sötvatten.
Kanske skulle ha skrivit redan från början att detta inte handlar om något försök till kostnadsbesparing utan i ett scenario där det blir bevattningsförbud (vilket varit vanligt förekommande senaste åren i området dit vi kommer att flytta). Tror snarare att vi rör oss emot en torrare framtid än tvärtom & då är det åtminstone i min värld bra att ha en extradepå att tillgå.
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Då är min fråga vad en kubik vatten kostar hus er. Här skulle det kosta ca 30kr (inkl avloppsavgift). Då kostar 1600 liter vatten 50 kr.
Jag tror att det max finns en eller två torra perioder per år där tanken är fylld med regnvatten i början av perioden.
Det betyder att man sparar max 100kr per år i vattenkostnaden. Tanken du länkar till betalar sig då tillbaka på 70 år om man bortser från kostnader att gräva ner den och leda stuprännorna dit.
Det är inte värd det att gräva ner en vattentank på tomten och det kommer aldrig vara värd det, om man nu inte bor på en skärgårdsö utan sötvatten.
Dessutom finns en fördel i att en hel del växter trivs betydligt bättre av kalkfattigt regnvatten (y)
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
harry73
offlarjon offlarjon skrev:
Kanske skulle ha skrivit redan från början att detta inte handlar om något försök till kostnadsbesparing utan i ett scenario där det blir bevattningsförbud
vid bevattningsförbud får man fortfarande vattna växter och buskar med vattenkanna, och så mycket mer vatten får du inte ur din tilltänkta anläggning
offlarjon offlarjon skrev:
Tror snarare att vi rör oss emot en torrare framtid än tvärtom & då är det åtminstone i min värld bra att ha en extradepå att tillgå.
Jag tror att det är bättre att se till att så mycket dagvatten som möjligt hamnar i marken och tillförs grundvattnet.
Där kan en anläggning (stenkista) med den volymen göra stor nytta för miljön, och gör att åtskilliga kubik med regnvatten tillförs grundvattnet. En sluten på 1,6 kubik har väldig liten miljönytta.
 
harry73
offlarjon offlarjon skrev:
Dessutom finns en fördel i att en hel del växter trivs betydligt bättre av kalkfattigt regnvatten (y)
Du gör såklart som du tycker bäst. Jag ville bara förklara hur mycket nytta du får av tanken i förhållande till kostnaden.
Men det är kanske samma som att förklara för en hästägare att en katt är ett mycket billigare husdjur eller för en raggare att det finns betydligt billigare bilar än en gammal jänkare från 60-talet.

Sedan får du gärna använda tråden som projekttråd när du väl börjar gräva.

Själv har jag också funderat och räknat på en vattentänk, men fick aldrig ihop kalkylen. Nu avvaktar jag tills vi får kommunalt avlopp och kommer då använda trekammarbrunnen för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.