Vattentätt fogbruk, tvåkomponents fogbruk, är det något att ha? Jag har kaklat en dusch och ska snart kakla ovanför spisen i köket. Vattentät fog måste ju vara enklare att hålla ren, men vad har den för nackdelar? Dyr, svårarbetad, ful, lättmöglad?
 
Redigerat:
Väntar också på svar ... :)

Visste inte ens att det fanns men skulle ju kunna vara ett alternativ
på ställen där man inte orkar/behöver smeta tätskickt samtidigt som man ändå vill ha någon typ av förhöjt skydd mot vattenstänk. Typ kök.
 
Jag såg det först på Biltema, men vet att det finns på andra ställen också. Kan tänka mig att man får vara mer nogran vad gäller att göra rent efter fogning, tvåkomponentsgrejor har ju en tendens att sitta som berget...

Väntar på svar från nån som vet.
 
Aldrig hört talas om ens, "finns på Biltema", var ingen kvalitetsstämpel för mej heller :)
Borde i praktiken innebära att tätskiktet inte behövs under kaklet för kakel är väl vattentätt va?
Ska bli intressant att få se om det kommer nån kommentar från dom som bruka veta och kunna sånt här, Paul i S? tank77? tex
 
Epoxifog som det också kallas brukar normalt sett användas där det är starkt slitage såsom industrier, storkök etc. Jag har dock aldrig sett det på Biltema utan bara i fackhandeln. Det kanske är någon annan slags fog?

Fogen är visserligen vattentät i sig men man får det aldrig helt tätt pga porer etc, dessutom har både kakel och klinker ett visst vattengenomsläpp. En annan ypperlig egenskap är att den inte ändrar karaktär/färg utan håller sig färgstabil och är dessutom betydligt lättare att hålla ren. Snygga fogar blir det också.

Nackdelar finns det också. Normalt sett krävs det (åtminstone på företag) en hälsoundersökning då fogen kan vara oerhört allergiframkallande i ohärdat skick. Vidare är den meckig att foga med och det vill till att få plattorna helt rena då den är hart när omöjlig att få bort när den väl härdat. De verktyg du haft när du fogat kan du i princip kasta efteråt då allt (och då menar jag allt!) du varit i kontakt med är kladdigt deluxe.

Jag har använt fogen en hel del och aldrig upplevt några problem pga dess täthet. Jag har fogat pooler, uteplatser och resultatet har varit och förblivit mkt bra och jag kan tänka mig att fuktbelastningen under plattorna minskar avsevärt. Risken som jag ser det är att den möjligen är "för" tät och därmed hindrar ånga etc att tränga upp genom fogarna. Det gäller särskilt utomhus men hittills har det inte varit några problem alls.
 
Tack för bra svar! Ungefär vad jag misstänkte: håller bättre, släpper igenom mindre, men kletigt att jobba med. Som annan epoxi.

P.S. Mitt favoritklet har ungefär samma egenskaper: Biltemas vindrutetätning. Svart, kletig polyurethan. Ungefär som silikon men mycket starkare och mycket kletigare. Bör tillägga att jag hittills inte använt det i badrum till mer än att limma fast saker, men den tiden kommer nog, jag har använt det på allt annat (bil, båt, våtdräkt, barnvagn, skor, lister osv). Undrar när jag vågar använda det som kakelfog...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.