Hur bygger man ett vattentätt altangolv där bjälklaget skall vara isolerat?

Själva altanen skall vara i trä som vanligt (trall att gå på) men den måste vara vattentät nedåt så att min cykel inte blir blöt när den står under altanen.. För eventuell framtida utbyggnad vill jag också ha isolering i bjälklaget till altanen.

Har någon några ideer om hur man bygger detta på lämpligaste viset? Konstruktionen bör helst inte vara tjockare än 170mm.
 
145 bjälklag, underspikning, isolering,råspont, underlagspapp och ytpapp, detta med lätt fall. uppe på det kilar motsvarande fallet (så trallen blir i våg) som man skruvar trallen i detta får ligga löst uppe på pappen.
 
Ok, jag tänkte själv något sådant. Enda haken med denna konstruktion är att jag vill ha en sådan där stridsvagnsstabil altan som inte klapprang, vinglar eller sviktar det minsta. Då vill man gärna spika/skruva fast allt - inget löst ovanpå..... ::)

Dock kan jag inte riktigt se hur detta skall gå till utan att bjälklaget blir en halvmeter tjockt.

Flera vassa ideer med detta som grund? Hjälp.

Vad säger du om att ersätta råsponten uppepå bjälkarna med råspont MELLAN bjälkarna, nedsänkt några centimeter. Spikat på 45x45 med fall. Papp lägger man sedan på råspont och upp över bjälkarna. Planken till golvet skruvar man sedan genom pappen i bjälkarna.

Enda haken jag ser med detta är att underlaget för golvet blir ojämt där pappen överlappar.


???
 
Mogge skrev:
Kanske ett dumt svar men... Bygg tak över altanen istället ;)
Ja det var ett dumt svar.... ;)

Näe, något tak blir det inte av många olika skäl. Altanen är för stor för detta och det blir för mörkt inne i huset.
 
MathiasS skrev:
Vad säger du om att ersätta råsponten uppepå bjälkarna med råspont MELLAN bjälkarna, nedsänkt några centimeter. Spikat på 45x45 med fall. Papp lägger man sedan på råspont och upp över bjälkarna. Planken till golvet skruvar man sedan genom pappen i bjälkarna.

Enda haken jag ser med detta är att underlaget för golvet blir ojämt där pappen överlappar.
Nej, spika/skruva genom pappen är en dödssynd, det håller inte på sikt. annars var tanken god tycker jag. ett alternativ är att använda sig av konsoller, man tar en bit rostfri plåt av lämplig tjocklek ca 15x15 cm och svetsar på en lika rostfri M8, några hål i ytterkanten och vips taaadaaa, vi har en konsoll. denna skruvar man i underlaget och använder plattan som inklistringsplåt för pappen. Helt plötsligt kan vi få M8 skruvar att sticka upp lite varstans, lägg dom på linje cc 60 och skruva fast den kilade regeln som trallen i sin tur ska skruvas i........


Börjar vi närma oss?? ?? ??
 
Njaaaaa.....

Ska sova på detta några veckor så får vi se om jag kommer på nått bra. Är inte helt nöjd ännu..... A och O är att altanen känns GEDIGEN och stadig att gå på.
 
Återkom när du sovit färdigt så ska vi nog bena ut detta oxå.............
 
Jag har till sommaren på mig, innan dess lär det inte bli någon altan.... dom säger att det är lite annat som skall fixas först.... bygga badrum, sovrom, hall, arbetsrum (det är iaf några väggar som står på rätt plats redan nu), dränera om, isolera på vinden.... tja när det är klart är det väl i bästa fall midsommar. Frågan är bara vilket år. :-/
 
MathiasS skrev:
Frågan är bara vilket år. :-/
Samma känsla här. ;D ;D ;D
 
många projekt på litet objekt ;)
 
pappskallen skrev:
många projekt på litet objekt ;)
::) Det sägs att storleken inte spelar så stor roll. ;) Har jag missat nåt? ???
 
Immobil skrev:
::) Det sägs att storleken inte spelar så stor roll. ;) Har jag missat nåt? ???
Kolla med frugan. Du vet antagligen bäst om allt annat - men just denna fråga är hon nog "rätt man" att svara på.... ::)
 
MathiasS skrev:
Kolla med frugan. Du vet antagligen bäst om allt annat - men just denna fråga är hon nog "rätt man" att svara på....  ::)
Visade inlägget för henne och hon blev störtförbannad. >:(
"Du vet antagligen bäst om allt annat" - Vad menar han med det? ??? I övrigt inga kommentarer. ;)
 
Betongplattor?

::)

Vi pratar inte om att bygga altanen på fast mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.