Hej! Efter att ha fyllt på luft till 4bar så är vattenståndsröret tomt?
 
Vilket tryck och vattennivå var det i hydroforen när du började?
Mellan vilka tryck jobbar tryckvakten?

Det låter som att tanken var tom på vatten när du fyllde på med luft.
Vatten är i det närmaste okomprimerbart.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilket tryck och vattennivå var det i hydroforen när du började?
Mellan vilka tryck jobbar tryckvakten?

Det låter som att tanken var tom på vatten när du fyllde på med luft.
Vatten är i det närmaste okomprimerbart.
Tack för svar! Trycket var på ca 1 bar och vattennivån 80% fyllt i vattenståndsstället. Är inte riktigt med på var jag ser trycket på tryckvakten?
 
Trycket som tryckvakten jobbar inom är mellan det tryck då pumpen startar och stoppar.

Så om du släpper ut vatten tills pumpen startar så får du starttrycket, sen låter du pumpen fylla tills pumpen stoppar så får du stopptrycket.
 
  • Gilla
Gun-Andersson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Trycket som tryckvakten jobbar inom är mellan det tryck då pumpen startar och stoppar.

Så om du släpper ut vatten tills pumpen startar så får du starttrycket, sen låter du pumpen fylla tills pumpen stoppar så får du stopptrycket.
Ok då ligger trycket mellan 2 och 4. Det jag är orolig för är att jag inte ser något vatten i röret som jag förstått heter vattenståndsställ
 
G Gun-Andersson skrev:
Ok då ligger trycket mellan 2 och 4. Det jag är orolig för är att jag inte ser något vatten i röret som jag förstått heter vattenståndsställ
Det kan ( = gör det oftast) sitta ventiler uppe och nere på vattenståndsröret. Dessa är normalt stängda ( för att inte smutsa ner röret onödigt mycket) , men måste öppnas för att vattenståndet ska kunna läsas av korrekt. Kolla att dessa är öppna, när du läser av och glöm inte stänga när du provat färdigt.
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det kan ( = gör det oftast) sitta ventiler uppe och nere på vattenståndsröret. Dessa är normalt stängda ( för att inte smutsa ner röret onödigt mycket) , men måste öppnas för att vattenståndet ska kunna läsas av korrekt. Kolla att dessa är öppna, när du läser av och glöm inte stänga när du provat färdigt.
Yes båda ventilerna på vattenståndsstället är öppna men inget vatten finns i
 
Då tror jag det bästa är att starta från början.
1. Stäng av pumpen.
2. släpp ut trycket genom luftventilen.
3. öppna en kallvattenkran och tryckutjämna.
4. stäng luftventilen utan att pumpa i mer luft.
5 starta pumpen.

Borde räcka så.
 
  • Gilla
Gun-Andersson
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Då tror jag det bästa är att starta från början.
1. Stäng av pumpen.
2. släpp ut trycket genom luftventilen.
3. öppna en kallvattenkran och tryckutjämna.
4. stäng luftventilen utan att pumpa i mer luft.
5 starta pumpen.

Borde räcka så.
Har gjort gjort precis så här men det är fortfarande inget vatten i vattenståndsstället, skumt
 
Du har troligen fyllt onödigt mycket luft men det gör inget, du kommer få långa gångtider och långa pauser på pumpen och det är BRA.
Är det FÖR mycket luft så kommer det att pysa ut när du öppnar första bästa kran.

simma lugnt och lyssna på pumpen, går den länge och sällan är allt bra.
Rådet om 80 % vatten är väl för att det blir så när man inte har kompressor och bara tömmer ur vattnet.
Protte
 
  • Gilla
Gun-Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.