Någon som vet om det är någon fara med att måla med vattenspädbar plastfärg för inomhusbruk på timmer ( invändigt ) ?
 
Enligt tillverakaren så ska det visst inte vara någon fara med det. Utifall någon undrar...
 
Det beror på vad du bedömer som "fara". Är det ett gammalt timmerhus? Byggnadsvårdsmässigt är det fel eftersom det är en åtgärd som inte kan göras ogjord. T.ex. om nästa ägare vill ha en mera kulturhistorisk färg så är det rätt svårt att få bort plastfärgen utan att timret tar skada.
Men ok., det är ingen fara i betydelsen att huset kommer att explodera eller så......
 
Det är inte så att det kommer att bli för tätt så att timret rötar, om det är det du tänker på. Men i övrigt instämmer jag med Sommartorparn, det är absolut inte att rekommendera eftersom det inte går att återställa.
 
hej igen på dig; konichiwa girl. Börjar nästan att känna mig förföljd av dig ;)
Vad boende efter mig har för intresse finner jag ointressant då det är mitt hem. Skulle däremot efterboende vilja göra om är det bara att fukta en trasa och torka bort färgen vilket inte skadar timret det minsta. Samt att de flesta idag sätter gips i gamla hus.
Tycker det verkar som att en del har svårt att hålla sig till vad frågan handlar om.
 
fridhem skrev:
hej igen på dig; konichiwa girl. Börjar nästan att känna mig förföljd av dig ;)
Vad boende efter mig har för intresse finner jag ointressant då det är mitt hem. Skulle däremot efterboende vilja göra om är det bara att fukta en trasa och torka bort färgen vilket inte skadar timret det minsta. Samt att de flesta idag sätter gips i gamla hus.
Tycker det verkar som att en del har svårt att hålla sig till vad frågan handlar om.
Det kanske inte var riktigt tydligt vad din fråga handlade om, eller ens om det gällde gammalt timmer eller nybygge..... konichiwa girl och jag tänkte i samma tankebanor, nämligen om det gäller ett gammalt hus så bör man inte göra ändringar som inte kan göras ogjorda. Det har vi inte själva hittat på utan är en tumregel vad gäller gamla hus, och ett relevant svar på din fråga. I husets historia är ditt ägande bara ett förbipasserande ögonblick. Förhoppningsvis kommer huset att leva länge efter din tid och du har fått förmånen att förvalta det för kommande generationer.
 
fridhem skrev:
hej igen på dig; konichiwa girl. Börjar nästan att känna mig förföljd av dig ;)
Vad boende efter mig har för intresse finner jag ointressant då det är mitt hem. Skulle däremot efterboende vilja göra om är det bara att fukta en trasa och torka bort färgen vilket inte skadar timret det minsta. Samt att de flesta idag sätter gips i gamla hus.
Tycker det verkar som att en del har svårt att hålla sig till vad frågan handlar om.
Va? Det där var väl inte riktigt schysst sagt, tycker jag. Jag svarade på din fråga, om än på ett sätt som du kanske inte förväntade dig.
Du ställde en fråga om det var skadligt (eller, om det var "någon fara" vilket jag tolkar som en fråga om det är skadligt).
Jag svarade:
Nej, timret kan inte röta på grund av att man målar inomhus med plastfärg.
Men inom byggnadsvården skulle man kalla det att göra skada på timret. Det beror alltså på vem man frågar och vad man menar med "någon fara" (eller skada).

Förstår du nu då?
 
fridhem skrev:
Skulle däremot efterboende vilja göra om är det bara att fukta en trasa och torka bort färgen vilket inte skadar timret det minsta.
En färg som inte "härdar" alls och går att torka bort med en fuktig trasa? Det är inte ungarnas färglåda du tänker använda? ;-)
 
Krumeluren skrev:
En färg som inte "härdar" alls och går att torka bort med en fuktig trasa? Det är inte ungarnas färglåda du tänker använda? ;-)
nej då det är inte ungarnas färglåda utan alpinas inomhusfärg. och innefärg "härdar" inte utan det torkar.Färger som härdar använder man i ex billackering. Alpinas inomhus färg har vatten som lösningsmedel och använder du då en blöt /vatten) trasa så löser du upp färgen utan att skada timret.

Ber om ursäkt till K Girl då jag menade det som ett skämt då vi har stött på varandra i en annan tråd, inget illa menat.

Jag förstod era svar första gången jag läste dom men det jag menade var att hålla sig till ämnet då det handlade om färg på timmer inomhus, inte om "rätt" eller "fel" angående vad man ska göra och inte göra i gamla hus.
Tack dock för svaren då det handlade om färgen :D
 
fridhem skrev:
nej då det är inte ungarnas färglåda utan alpinas inomhusfärg. och innefärg "härdar" inte utan det torkar.Färger som härdar använder man i ex billackering. Alpinas inomhus färg har vatten som lösningsmedel och använder du då en blöt /vatten) trasa så löser du upp färgen utan att skada timret.

Ber om ursäkt till K Girl då jag menade det som ett skämt då vi har stött på varandra i en annan tråd, inget illa menat.

Jag förstod era svar första gången jag läste dom men det jag menade var att hålla sig till ämnet då det handlade om färg på timmer inomhus, inte om "rätt" eller "fel" angående vad man ska göra och inte göra i gamla hus.
Tack dock för svaren då det handlade om färgen :D
Skämtet förstod jag. Det var kommentaren om att inte hålla sig till ämnet som irriterade mig. Om jag nu tillåts få vara off topic för att förklara det. ;)
 
konichiwa girl skrev:
Skämtet förstod jag. Det var kommentaren om att inte hålla sig till ämnet som irriterade mig. Om jag nu tillåts få vara off topic för att förklara det. ;)
Nja, ok då för denna gång ;)

Trevlig helg nu på er.
 
Om den är möjlig att tvätta bort borde det inte vara något problem alls. Hade inte hört talas om att det fanns sådan plastväggfärg. Den vanliga väggfärgen brukar vara väldigt svår att få bort. Har sett många arga utgjutelser här på forumet från folk som försöker få bort inomhusplastfarg som någon tidigare ägare har målat dit. Att en väggfärg är tvättbar brukar betyda att man kan tvätta den målade väggen utan att färgen följer med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.