Hej!


vi upptäckte potenciel vattenskada hemma då vissa delar av golvet ser konstigt ut. Jag är lite orolig att det är vattenskadan eftersom vi hittar då och då silverfiskar.
Den del av golv ligger i vardagsrum, med troligen vattenburen golvvärme under.
Finns ej liknande fenomenen i övriga delar av huset. Huset byggdes 2017.

Vad tycker ni?
 
  • Trätextur, laminatgolv, skarvar mellan panelerna, naturlig ljusbrun färgton, horisontella linjer, inomhus, slitna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med synlig ådring och variationer, parkettmönster, naturlig färgton, interiör yta, ingen synlig slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan också bli så när man tvättar golvet med för mycket vatten under en längre tid.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kanske,kanske inte. Kan lika gärna vara vatten från ovansidan.

Edit: Såg just att @Ganescha skrev ungefär samma sak.
 
G Ganescha skrev:
Kan också bli så när man tvättar golvet med för mycket vatten under en längre tid.
tack för svaret. det brukar vi inte göra… men kommer vatten fastna i pakett flera månader? Jag menar vi har väldigt värmt hemma (söder) jag tror inte vatten finns kvar även om någon gång vi tvättade golvet med för mycket vatten..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kanske,kanske inte. Kan lika gärna vara vatten från ovansidan.

Edit: Såg just att @Ganescha skrev ungefär samma sak.

Jag verkligen hoppas det så slipper vi större problem. Men golvet ser så här redan i flera månader, med tanke att kläder torkas över natten så har jag svårighet att tror fukten/vatten hålls in i pakett så länge och vi har golvvärme..
 
Om golvvärmesystemet läcker så borde du behöva fylla på vatten ofta, behöver du det?
 

Bästa svaret

Träet är nog torrt, det mörknar av fukten och ljusnar inte igen om det inte slipas ned. Det är alltså med största sannolikhet inte någon fukt i träet nu. Hade träet varit fuktigt så hade skadan spridit sig längs med virkets fiberriktning. Detta gör att jag ser fukt från ovansidan som det mest troliga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tergo skrev:
ev testa med oxalsyra Ekotipsen du inte vill missa! (ekotipset.se)
Jättebra om man vill ha bort skada på obehandlat trä, men jag har aldrig testat på lackat virke. Berätta gärna om det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.