Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig lite här!

Jag bor i en hyreslägenhet och jag glömde kranen i badrummet på i kanske tio min och det rann över, och ner till lägenheten under.hennes tak är nu förstört och säger att jag ska stå för kostnaden för renovering. Till saken hör också att vårat badrum är inte överhuvudtaget ett godkänt våtuttymme, det kan jag utan utbildning säga! Det är en stor springa vid tröskeln som man nästan kan se ner till grannen, det är inte tätt alls runt rören,så hon nedanför hade mer vatten i sitt tak än vad jag fick på mitt golv,vattnet rinner helt enkelt rätt ner genom golvet. Vi har påpekat detta för våran otroligt oengagerad hyresvärd men inget hänt. Vad tror ni, är detta något jag kommer att få stå för?

Tack på förhand
 
Tycker att du skall utnyttja ditt hemförsäkringsbolag, och om inte skadeanmäla så åtminstone rådfråga dom.

Själva vattenskadan skall hyresvärden åtgärda men du kan anses vållande och därigenom få betala din självrisk.
Ditt försäkringsbolag betalar övriga krav som kan komma från hyresvärden.
Påpeka för ditt försäkringsbolag hur dålig standard badrummet har så kanske dom "dealar" med hyresvärden och prutar ner eventuellt krav.
 
Tänk på att om badrummet är gammalt så gäller reglerna som gällde vid den förra renoveringen, inte dagens regler.

Och om du har upptäckt fel på tätskiktet är det ditt ansvar att meddela din hyresgäst innan såna här olyckor händer.
 
Jag har kontaktat hyresvärden om badrummet innan detta hände, precis utanför duschen så går det även att vika upp golvmattan, det har vi påpekat ett antal gånger, han skulle även sätta in en duschdörr åt oss när vi flyttade in (mer än ett år sedan) men han bryr sig inte om någonting. Som ni kanske förstår så är det OTROLIGT låg standard. Jag tycker det känns fel att jag ska stå för någonting när jag har försökt att förhindra skador genom att be han fixa golvet..
 
Tror dock inte du har rätt här utan när du har haft direkt verkan i olyckan så tror jag nog att du får bita i det sura äpplet. Dock ska försäkringsbolaget hjälpa dig. Ring och prata med dom. Dom är ju på din sida så anser dom att du har rätt så har du bra förutsättningar.
 
Okej, ja det ska jag absolut göra, tack för svar!
 
Att du redan påpekat problemet för värden innan skadan skedde stärker din sak, även om du pga glömskan troligen anses som vållande. Klart är att hyresgästen under inte ska betala ett öre, men hur mycket som du, värden och ditt försökringsbolag ska betala vardera är en sak mellan värden och ditt försökringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.