Jag har ett källarhus och i vintras gick komunens vattenledning i gatan sönder och fyllde upp den inredda källaren (sovrum, kontor m.m) med ca 35 cm vatten. Nu när  byggandet började och byggföretaget borrade igenom plattan när de skulle fästa nivellskruvarna, så trängde det upp fukt/vatten igen. Bygget stannade av givetvis och det visade sig att dränneringsbrunnen var helt igensatt med sand från i vintras. komunen tog på sig att det var deras fel igen.

Nu till frågorna

Vad kan man få i ersättning för eget arbete? Vi tog några kompisar till hjälp och hann rädda alla möbler och papper från skador.

Förlorad arbetsinkomst?

Kan man rimmligtvis färvänta sig att få för ersättning för sveda och elände, Sova på madrasser på golvet uppe i minst 14 veckor?

Finns det något typ av skadestånd man kan få, när jag inte får full ersättning av min gammla med fullt dugliga utrustning.

minskad boendeyta, men betalar fullt till banken?

bidrag till att jag var tvungen att drännera nu istället för om ett par år?

Ja och om det finns några andra saker man ska begära ersättning för.



 
Madja!

Frågan är om dina möjligheter till s. k. utomobligatoriskt skadestånd; d.v.s. ersättning för skador utanför ett kontraktsförhållande. (Jag utgår ifrån att du och kommunen inte har något särskilt kontrakt mellan er.)

Ersättning för person- eller sakskada kan man få under förutsättning att skadevållaren varit culpös, d.v.s. handlat vårdslöst.

När det gäller ersättning för förmögenhetsskada kan man bara få sådan om det finns ett brottsligt handlande.

Man kan lätt tro att man har rätt till ersättning så fort något inträffar; men så är det inte. Detta s. k. strikta ansvar finns bara på väldigt få områden.

Den första frågan som du alltså måste ställa dig är hur du skall bevisa att kommunen varit vårdslös. Du måste alltså ställa dig frågan hur du skall bevisa att kommunen känt till den dåliga ledningen/brunnen och struntat i att laga den.

Rent skadeståndsrättsligt är dina möjligheter att få ersättning av kommunen inte särskilt stora ifall kommunen vägrar att betala ersättning. Möjligtvis kan du få ersättning från ditt försäkringsbolag eller snyfta dig till en allmosa från kommunen; men det är en annan fråga än den du ställer här. Sorry  :'(
 
Visserligen tråkig info för Madja i det här svaret, men det är ändå ett stort nöje att läsa Familjen Byggs svar på juridiska spörsmål. :)
 
Komunen har väl ett strikt annsvar för färskvatten ledningar och fjärrvärme, förstår inte riktigt vad du menar där.

Kommunen har tagit ett beslut för sex år sedan att de ska ordna till gatan, för det har varit så mycket problem med den. Så de vet om att det är stor risk för att husägarna efter den får vattenskador eller sättningar på husen.

 
Madja!

Jag har inte grävt i frågan om kommunen har strikt ansvar eller inte för ledningarna; det enda jag skrev var dina möjligheter och arbete ifall det inte var så. Har kommunen strikt ansvar finns ju inga problem :) :) :) Lycka till!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.