Vi har haft snickare och rörgubbar hos oss som hjälpt oss att montera vårat nya kök.. Nu är det så olyckligt att det uppkommit en vattenskada i en av väggarna. Det är tydligen en spricka i ett grenrör som gjort att vatten läckt ut under våra bänkskåp, runnit ner hos grannen och även runnit ut nere i källaren.. Enligt vice ordförande i styrelsen och firman som utförde jobbet kommer vi inte att behöva betala en krona för att ställa allt till rätta (firman har tagit på sig ansvaret för sprickan).. Men hur kommer denna snart stundande karusell att gå? Vått & Torrt kommer och mäter fukt på torsdag, då vet vi omfattningen av läckan.. Kan man kräva någon ekonomisk ersättning från firman utöver att de återställer allt? Eller gör man det från försäkringsbolaget? Vi har ingen aning hur vi ska agera.. Vi pratade med Folksam (där vi har hemförsäkringen) i dirket anknytning till att läckan upptäcktes, vad mer kan vi göra? Har ni liknande erfarenheter kan ni gärna dela med er om dem!

Tacksam för svar! J & F
 
Jag tror inte att firman kan göras ansvarig för mer än att återställa, och möjligen för ev. skador på lösöre.

men jag tror inte att ni kan räkna med ersättning för besväret att ha bygget igång i lägenheten.

Om lägenheten blir helt obeboelig så kanske.
 
hempularen skrev:
Jag tror inte att firman kan göras ansvarig för mer än att återställa, och möjligen för ev. skador på lösöre.

men jag tror inte att ni kan räkna med ersättning för besväret att ha bygget igång i lägenheten.

Om lägenheten blir helt obeboelig så kanske.
Håller med hempularen! Tror att det kan bli svårt, men ta ett snack med byggfirman. De kan säkert erbjuda/kompensera dig någonting som lite plåster på såren.
 
Tänkte uppdatera lite.. Vått & Torrt konstaterade att det var värre än vi trodde.. Fukt fanns ända ner i spånet under bjälkarna.. Det var även surt i taket nere i källaren och hos grannen under oss.. Detta har medfört att snickarfirman dragit ut på att agera, de menar att de vill få med föreningen att betala, de trodde nämligen inte att det var så illa när de var här förra måndagen.. Vått & Torrt behöver komma ytterligare en gång och borra upp ett till hål i vårat golv, men även ett i grannens vägg.. Vad tror ni? Kommer vi hamna i kläm nu när snickarfirman även vill få det till att föreningen brustit i underhåll av stammarna? Det va tydligen 1:a generationens avloppsrör som satt i väggen, ca 30 år gamla alltså.. Allt känns så jädra tråkigt nu, vi vill ju bara att de ska sätta igång så vi slipper skiten sen..
 
jag har inga svar på era frågor.. men varför vilja ha ersättningen för mer än att återställa skada samt ev. skada på lösöre? bara undrar lite :)
 
Axelzons ---> Vi vill självklart ha all ersättning vi kan få, vill inte du det om något skulle hända? På hemförsäkringen kunde vi få ersättning för merkostnad pga. rivningen och avfuktningen av köket.. Lite svårt att stå och laga mat i ett ickeexisterande kök :p Men hur blir det med hyran då? Vi äger ju rätten att nyttja vår br, men om vi inte kan nyttja köket så borde vi inte heller betala full hyra! Så känner vi spontant, vad tror ni? Det borde ju falla på snickarn det oxå antar jag..!?!
 
I princip så tror jag inte att du kan få ersättning för att du inte kan nyttja bostaden fullt ut från byggfirman. Möjligen från din hemförsäkring. Men då tror jag att det skall handla om att du får en så stor skada att lägenheten måste evakueras. Annars kanske du kan får ersättning för merkostnader, del av restaurangnota etc.
 
Ok.. Vi får ringa försäkringsbolaget och ställa alla våra frågor till dem.. Ska bli intressant att se hur lång tid snickarfirman behöver för att sätta igång, vattenskadan inträffade den 28:e februari så det kanske borde börjas snart!?
 
möjlighet till ersättning finns mer eller mindre bara om skadan gör att funktionen försvinner. du kan sällan få något för en estetisk skada.

2 fall vi hade var en som fick en vattenskada pga läcka i tak. skadan blev färgen i tacket samt ett ekbord. han fick ersättning för bordet och yrkade för skadan i taket etersom han menade på att det hade försämrat hans boendemöjlighet. men eftersom skadan ej var av sådan natur att han inte kunde nytja sin lägenhet fick han enbart för bordet.

andra fallet en fuktskada i mellanvägg, golv uppbilat vid vägg i köket under lång tid.
denna person fick ersätting och fick allt återställt eftersom boendemiljön och nytjanderätten inte kunde nytjas till 100%

En annan sak man lätt glömmer med en förening. Om man kräver pengar av föreningen så kräver man i det långa loppet pengar av sig själv.
 
det är väl inte hyra man betalar , utan en avgift som bestäms av andel i föreningen, du är fortfarande medlem i föreningen
 
frohike skrev:
En annan sak man lätt glömmer med en förening. Om man kräver pengar av föreningen så kräver man i det långa loppet pengar av sig själv.
Man lägger väl snarare över kostnaden på sina grannar?
 
O
Nyfniken skrev:
Man lägger väl snarare över kostnaden på sina grannar?
Och på sig själv... alla delar på alla kostnader... enkelt!
 
Om det är ett grenrör som är 30 år gammalt och inte har något med den nya öksinstallationen att gör, hur kan ni då få de som monterade köket att åtgärda?

Hempularen: Du kanske inte menade det ur wett juridiskt perspektiv, men dubblaboende kostnader, resor till jobb, restaurangbesök mm brukar man aldrig kunna kräva som enskild i Sverige. I USA är det annorlunda där amn kan stämma för "sveda o värk".

Vi var tvugna att evakuera vårt hus, hade villahemförsäkring hos IF, men boende ingick inte. Ej heller kunde vi få ersättning från entreprenören.....vi hade nen nyfödd som på 3 mån och slängdes i prrincip ut på gatan, fick lösa det helt själva.
 
Min (numera mycket) gamla mamma råkade ut för en vattenskada i mitten på 90 talet. Det började som en "normal" skada i form av en läckande golvbrunn. Två Badrum som ligger vägg i vägg revs. Torkning i ett par månader. När allt var precis färdigt lyckades en snickare punktera ett rör, med en av de sista 10 skruvar han skulle sätta innan det var klart. Han märkte inget. 4 timmar senare regnade det på hela bottenvåningen. Nu revs både badrum och golv i flera rum på övervåningen. ca 4 månaders reparationer. När allt var klart och det nyrenoverade badrummet hade använts i ca 1 vecka så dök det upp en ny fuktfläck i taket på ganska exakt samma ställe som från början. Det visade sig då att rörmockaren hade inte bytt avloppsröret som gick till den felande brunnen (ca 70cm), trots att det var av första generationens plaströr som enl. försäkringsbolaget var garanterade att börja läcka efter 10 - 20 år (limmade skarvar). Denna gång valde de att fixa underifrån, de rev taket i 2 rum på bottenvåningen (putsade tak). Skaderegleraren var ganska upprörd vid det laget.

När han förstod att vi då blev lite oroliga för at tde skulle tyckla att det var en ny skada med ny självrisk så sa han ngt. i sitl med att detta kommer inte att kosta vare sig er eller förs. bolaget et öre, det ligger helt på byggfirman.

Totalt var huset utan badrum i ca 10 månader. Min mamma fick bo i sin icke vinterbonade sommarstuga under tiden.

Trygg Hansa betalde dels ökade uppvärmningskostnader i sommarstugan, dels milersättning för 1 resa om dagen 5 mil. Detta trots att mamma var pensionär och alltså inte gjorde arbetsresor.
 
Redigerat:
Kan ju uppdatera ytterligare då situationen förändrats.. Fick ett samtal från snickarfirman för två timmar sedan, de tänker inte längre ta på sig ansvaret för vattenläckan.. Chefen där menar att det helt och hållet ligger på föreningens ansvar.. Föreningen å ena sidan hävdar bestämt att snickaren som monterat köket åsamkat skada när de inte klamrat fast avloppsrör och samtidigt sågat i detta med en tigersåg.. Jag brukar vara jäkligt noga med att inte nämna namn på firmor och liknande, men snart känner jag att tålamodet tryter! De (snickarfirman) har ju faktiskt tagit på sig ansvaret! Både jag och min sambo samt vice ordf. i föreningen hörde de yttra sig enligt följande: "det är snickaren som varit oförsiktig och därför är det vårat ansvar"... Detta sa de INNAN de visste omfattningen av skadan, och nu så backar de.. Vad gör vi nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.