Vattenskada på trägolv synlig under plats för kylskåp med uppblått och missfärgat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en dator som visar en bild på en vattenskada under en kyl i ett hörn av ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Under flyttstädning igår upptäckte städarna en vattenskada under kylen på den bostadsrätt som vi nyss har köpt. Tillträde är imorgon och säljaren bor inte i Sverige längre. Någon som kan bedöma hur illa det ser ut? Hur ser det juridiska utrymmet ut? Tacksam för er expertis.
 
Om det är torrt är den gammal. Begär några tusenlappar för att byta golvet och fixa till det som skadats.
 
Tack för svar. Om den är gammal, finns det då risk för mögel? Eftersom tillträdet är imorgon kommer ingen fackman hinna detta på det. Kommer några tusenlappar täcka det?
 
BR köps väl ändå i befintligt skick?
 
  • Gilla
Grod4n och 4 till
  • Laddar…
E EmilJan skrev:
Tack för svar. Om den är gammal, finns det då risk för mögel? Eftersom tillträdet är imorgon kommer ingen fackman hinna detta på det. Kommer några tusenlappar täcka det?
Troligen lätt att fixa, mögel växer bara genom att det är konstant duktigt så väldigt liten risk.
 
BirgitS
Det där ser ju ut som rätt stora skador pga. vatten under en längre tid så det kan ha runnit ner i bjälklagret och in i väggarna och fått delar av bjälklagret och/eller väggreglarna att bli så skadat att det behöver bytas ut. Det är en försäkringsfråga. Säljaren behöver kontakta sitt försäkringsbolag för att komma vidare med undersökning och hur ersättningen ser ut. Du bör kontakta ditt försäkringsbolag så att de kan tillvarata dina intressen genom att ha kontakt med säljarens försäkringsbolag.

Ring mäklaren så fort som möjligt också.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Centano Centano skrev:
BR köps väl ändå i befintligt skick?
Ingen vet om skadan fanns där vid visningen.
Även vid köp av bostadsrätt så finns det samma typ av skydd mot dolda fel som vid köp av fastighet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tack för svar. Mäklaren är informerad. Hon sa att antingen kan vi komma överens om kompensation innan (vilket vi inte lär hinna då tillträdet är imorgon) eller så får vi reklamera i efterhand. Min rädsla är bara att säljaren kommer strunta i detta då han inte befinner sig i Sverige längre. Vårt hemförsäkring kommer inte täcka något då läckan uppstod innan tillträde, antar jag? Då blir de väl inte inblandade alls. Knepigt …
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen vet om skadan fanns där vid visningen.
Även vid köp av bostadsrätt så finns det samma typ av skydd mot dolda fel som vid köp av fastighet.
Fast en vattenskada under en kyl räknas väl ändå inte som ett dolt fel?
 
  • Gilla
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E EmilJan skrev:
Tack för svar. Mäklaren är informerad. Hon sa att antingen kan vi komma överens om kompensation innan (vilket vi inte lär hinna då tillträdet är imorgon) eller så får vi reklamera i efterhand. Min rädsla är bara att säljaren kommer strunta i detta då han inte befinner sig i Sverige längre. Vårt hemförsäkring kommer inte täcka något då läckan uppstod innan tillträde, antar jag? Då blir de väl inte inblandade alls. Knepigt …
Begär att få försäkringsuppgifter från säljaren eftersom du annars kommer att kräva avdrag på 10 000 kr (eller något sånt).
 
BirgitS
Centano Centano skrev:
Fast en vattenskada under en kyl räknas väl ändå inte som ett dolt fel?
Det är möjligt, men det ingår inte heller automatiskt i köpet bara för att det finns en rad i kontraktet om köp i befintligt skick. Det är ett försäkringsärende och belastar säljarens försäkring.
 
Tack Birgit. Ska göra det. Kanske kan få en fullmakt från säljaren för att kontakta hans försäkringsbolag. Bara att hoppas han har hemförsäkring och inte sagt upp den. Enligt mäklaren räknades det som dolt fel.
 
Centano Centano skrev:
Fast en vattenskada under en kyl räknas väl ändå inte som ett dolt fel?
Det finns väl inga dolda fel på bostadsrätter?
 
BirgitS
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det finns väl inga dolda fel på bostadsrätter?
Det finns lika mycket dolda fel på bostadsrätter som på villor. Ordalydelserna i köplagen och jordabalken är väldigt lika.
 
Jahopp, jag hade för mig jag läst här att det inte var lika men då var det fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.