Hejsan,

Jag har en vattenskada på min vind. Det var en betongplatta som var skadad och tog in vatten. Taket har bara en behandlad plywoodskiva och ingen papp. Tydligen gjorde man så under en viss tid på sjuttiotalet. Inte bra men har iofs varit ok i över 30 år tills nu. Taket har en låg vinkel.

Skall lägga om taket inom 6 månader och även byta ut skivorna och regla upp taket plus papp som underlag istället.

Ni kan se på bilderna hur det ser ut efter vatten skadan. Jag har tagit bort den blöta isoleringen. Det har så vitt jag kan se inte kommit in något vatten i huset. Men undersöker man närmare kan det ju kommit in i vägg etc. Som synes på bilderna så är en av reglarna lite murken och början till vitt mögel på den. Hål och murken plywoodskiva mot yttertaket (lagat temporärt med papp och ny betongplatta ovanför). Skivan som ligger mot innertaket är fuktig på ungefär 30 cm brett.

Någon rekommendation om vad jag bör göra i väntan på att jag lägger om taket? Bara låta det vara och "torka ur" av sig självt under tiden? Eller någon annan rekommendation?

Läckan är som sagt lagad av hantverkare och jag kommer ta en titt då och då vid regn.

Stort tack på förhand!

MVH

Mathias
 
  • hål i tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mögel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mögel 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mögel 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen åsikt?
 
Jag hade en liknande skada på min vind. Liksom du så lagade jag den, tog bort den blöta isolerongen och det såg ut att torka upp. I rummet under vindsutrymmet har jag ett rum och där såg man inte några tendenser till fukt. Ett tag efter att jag lagat skadan började det att lukta lite "källare" i rummet. I samband med detta skulle jag tapesera om och började att riva ner tapeten. Under tapeten såg man fuktringar som torkat men jag slog hål i gipset ändå. Under gipset, alltså mellan yttervägg och gips, var det blött och mögligt, Jag fick byta reglarna i väggen, isoleringen och gipset 1,5 meter från ett hörn åt varje håll. Fukten hade vandrat ända ner till golvet och där var fortfarande fuktigt 7 månader efter att jag lagat skadan. Så ett tips är att verkligen kolla detta och om det är fukt, öppna upp väggen och låt det torka upp. Fukten är uppenbart svår att bli av med annars.
 
När vi köpte vårat hus så läckte taket, så det rann ut vatten i källaren 2 våningar längre ner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.