Vi flyttade hit ungefär för ca: 5 mån. skulle måla listerna vita och när vi tar bort dom, så rasar bitar från gipsskivan från väggen och ena sidan svart ( ingen bild) . Vi änmälde till ordföranden i föreningen om vatten skada , vilket ej gick för det var avslutat den 2023-11-07 och sedan får vi en rapport om denna skada , av ordf. och vi hade Ej fått denna skaderapport , när vi köpte denna lägenhet men nu till bilderna : Vi är oroliga för fukt under golv och väggarna
 
  • Fuktskadat parkettgolv visandes mörka fläckar och missfärgningar med texten "10% FK i parkettgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador på parkettgolv i vardagsrum, troligen fuktrelaterade. Bilden visar mörka fläckar på träparketten vid golvlister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trägolv vid en vit golvlist, med mörka märken som ser ut som vattenfläckar och en bit trä som saknas nära väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en röd metallfasad och en tegelvägg med tydliga skador. En gul pil pekar mot den skadade delen av fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ärendet är avslutat säger du, då åtgärdade man väl orsaken till skadan?
Den sista bilden tolkar jag som att det är fasaden det är problem med och då är det ju dessutom BRFn som ska fixa det.
 
BirgitS
Lite svårt att förstå vad alla bilder ska visa. Men jag uppfattar det som att det förra året var en vattenskada i lägenheten och att man i samband med det mätte 10 % fuktkvot i parkettgolvet, vilket är ett helt normalt värde.

Försäkringsbolag (föreningens i detta fall) brukar vara noga med att mäta fukt omkring det skadade området och jag antar att parkettgolvet byttes ut och då hade man märkt om det var fukt under det. Därför är det sannolikt så att det hade slutat att komma ut vatten sen ett bra tag när försäkringsbolaget mätte fukten och kunde konstatera att det längre inte fanns några farliga nivåer av fukt. Däremot det tidigare runnit in vatten under golvsockeln som hade sugits upp av gipsskivan vars kartongskikt då hade möglat.

Ev. kvarstående fukt bör ha torkat ut fullständigt under den torra vintern.

Däremot är det ju trevligt att byta ut gipsskivan ändå.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ärendet är avslutat säger du, då åtgärdade man väl orsaken till skadan?
Den sista bilden tolkar jag som att det är fasaden det är problem med och då är det ju dessutom BRFn som ska fixa det.
Tack för dom tipsen !
Sista bilden är där skadan som blev , av en traktor som vid snöröjning , skadade väggen ute är fixat , men vi oroliga, under golvet och väggen, det kom ej med en bild , där jag fotat från vad Ocab skriver.: inga kristiska fuktnivåer uppmäts vid besikningstillfället ,skadan kan ha torkat ut då den upptäcktes 2023-04-26 dolda skador i vägg och under golv kan förekomma !!
Ingen rapport om att dom har kollat fukten under golvet eller i väggen , vi är oroliga när vi ser dessa bilder , som var innan dom slipat om golvet ,verkade ha varit stora vattenskader och dom slipat omgolvet , sedan har dom spikat små, små spikar som knappt syns och sedan är golvet spikat på samma sätt i sovrum , som är brevid , det golv som är skadat ! Men vi fick Ej denna skaderapport av säljaren , utan ordförande i föreningen !
 
K Kickän skrev:
Tack för dom tipsen !
Sista bilden är där skadan som blev , av en traktor som vid snöröjning , skadade väggen ute är fixat , men vi oroliga, under golvet och väggen, det kom ej med en bild , där jag fotat från vad Ocab skriver.: inga kristiska fuktnivåer uppmäts vid besikningstillfället ,skadan kan ha torkat ut då den upptäcktes 2023-04-26 dolda skador i vägg och under golv kan förekomma !!
Ingen rapport om att dom har kollat fukten under golvet eller i väggen , vi är oroliga när vi ser dessa bilder , som var innan dom slipat om golvet ,verkade ha varit stora vattenskader och dom slipat omgolvet , sedan har dom spikat små, små spikar som knappt syns och sedan är golvet spikat på samma sätt i sovrum , som är brevid , det golv som är skadat ! Men vi fick Ej denna skaderapport av säljaren , utan ordförande i föreningen !
Någon körde in i fasaden och det regnade in. Sen lagades fasaden och vattnet torkade. Problemet är löst vad jag kan förstå av detta. Är det inte fuktigt så är det inte ! 🤔👍
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
K Kickän skrev:
Ingen rapport om att dom har kollat fukten under golvet eller i väggen , vi är oroliga när vi ser dessa bilder , som var innan dom slipat om golvet ,verkade ha varit stora vattenskader och dom slipat omgolvet , sedan har dom spikat små, små spikar som knappt syns och sedan är golvet spikat på samma sätt i sovrum , som är brevid , det golv som är skadat !
Om det är stora vattenskador räcker det inte att slipa om golvet utan då måste golvet bytas ut.
K Kickän skrev:
Men vi fick Ej denna skaderapport av säljaren , utan ordförande i föreningen !
Det är inte konstigt eftersom det är föreningen (deras försäkringsbolag) som har ansvar för utredning, uttorkning och återställande av allt som inte är ytskikt (det är det normala men annat kan specificeras i stadgarna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.