köpte ett nytt dörrblad idag. Upptäckte en timme efter hemkomst att det låg några vattendroppar på dörrbladet. Tyvärr var det för sent att torka av utan det hade trängt ner och materialet, som jag förmodar är en tunn skiva av MDF eller liknande, hade svällt upp ordentligt.

Nog för att jag vet att MDF är känsligt för fukt men jisses vad detta gick fort…

Bästa sätt att laga detta?

Går det att slipa ner och rolla över? Kanske i kombination med något spackel?

Det är en innerdörr i garaget så jag behöver inte ha ett resultat som är 100%

Mvh Amrich
 
  • Hopfällbart måttband och vattendroppar på en slät yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
A Amrich skrev:
köpte ett nytt dörrblad idag. Upptäckte en timme efter hemkomst att det låg några vattendroppar på dörrbladet. Tyvärr var det för sent att torka av utan det hade trängt ner och materialet, som jag förmodar är en tunn skiva av MDF eller liknande, hade svällt upp ordentligt.

Nog för att jag vet att MDF är känsligt för fukt men jisses vad detta gick fort…

Bästa sätt att laga detta?

Går det att slipa ner och rolla över? Kanske i kombination med något spackel?

Det är en innerdörr i garaget så jag behöver inte ha ett resultat som är 100%

Mvh Amrich
Lite försiktigt med ett sandpapper, lite snickerispackel vid behov. Liten fin pensel och lägg i färgen där märkena är. Färgen är ju fabriksvit och samma färg finns att köpa. Skulle det se kladdigt ut så rolla med fin roller på den avgränsade ytan om det är en spegeldörr, håll inte på för länge att rolla för då blir det knottrigt, bättre att rolla snabbt och tunt 2 gånger om det behövs.
Du kan ju kontrollera om det finns någon som sprutlackerar, pris runt 500,00. Färg kostar ju också om du inte har det hemma.
 
Tack för svar!

Dörrbladet är lågpris-marknadens billigaste alternativ för 499kr så jag tänkte inte kosta på den speciellt mycket. Jag har dock lite snickerier som ska målas i tonad vit som är samma som dörrbladet så färg finns hemma.

Jag var mest fundersam över hur jag skulle hantera svullnaden men då vet jag att sandpapper kan vara grejen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.