Hej, min mamma bor i en hyresrätt och hon ringde mig och berättade igår att kökets parkettgolv har skadats pga fukt och hon vistte inte hur vattnet kom under parketet. Hon har en hemförsäkring . Jag vill gärna veta om hon ska anmäla skadan till fastighetsvärden eller till försäkringsbolagen?. Tack
 
Vad är orsaken till Vattenskadan?
Är det någon läcka i hennes kök?
Hon ska snarast anmäla det till hyresvärden eftersom denne ska tillse att lägenheten är ok
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Både och! Och man skall ringa direkt man får vetskap om skadan. Så först till värden och sedan ditt försäkringsbolag.
 
A atomlab skrev:
Både och! Och man skall ringa direkt man får vetskap om skadan. Så först till värden och sedan ditt försäkringsbolag.
Hej och tack för svaren. Det verkar fukt har kommit under parkettgolvet från diskmaskinen eller diskbänken. Ska vi ringa till jouren som deras telefonnummer finns på tavlan i ingången.?.tack
 
Om hon kan avgöra om det rinner något nu eller inte kan kanske vara avgörande för om det behövs eller inte. Ser hon vart vattnet har kommit ifrån men att det för stunden inte rinner något (säg att det gör det när hon kör diskmaskinen men inte annars) kan det nog vänta tills imorgon, hon lär väl inte vilja ha någon rännande där nu så här sent i alla fall. Droppar det eller rinner och det inte finns några ballofixer att stänga av vattnet med innan är det kanske läge att ringa jouren. (så resonerar i alla fall jag)
 
T TypRätt skrev:
Om hon kan avgöra om det rinner något nu eller inte kan kanske vara avgörande för om det behövs eller inte. Ser hon vart vattnet har kommit ifrån men att det för stunden inte rinner något (säg att det gör det när hon kör diskmaskinen men inte annars) kan det nog vänta tills imorgon, hon lär väl inte vilja ha någon rännande där nu så här sent i alla fall. Droppar det eller rinner och det inte finns några ballofixer att stänga av vattnet med innan är det kanske läge att ringa jouren. (så resonerar i alla fall jag)
Hej,

Jag åkte förbi morsan för att ta en titt på fuktskadan som hon skrämde oss med. Jag undersökte träskivan, alla rör, drog fram diskmaskinen och kollade golvet. Jag hittade inte några missfärgningar eller fukt på parkettgolvet (laminat).

Dock hade laminatskivorna rest sig och bucklat sig uppåt. Går man på uppbucklingen känner man luften under och att just det partiet är lite mjukare och ingen missfärgningar i laminatet. Kännede på plastmsttan under som var ok.Min bror lagd laminaten med halkskydd på kökets gamla plastmattan på golvet för 7år sen

Jag la handen under laminatskivorna men kunde inte känna någon fukt alls. Kan det vara värmen/ånga från diskmaskinen som orsakat detta? Tycker ni man ska spika laminat tillbaka till golvet så att man slipper bucklan?
Skadan är från laminatens kant och inåt till mitten. 10x20 cm. Vad hända om vi kontakta försäkringsbolaget och morsan har 1500kr i självrisk.. Tack
Vad tycker ni?
 
  • Ljus trägolv med vita lister, del av möbel, skarpt ljus, inomhusmiljö, närbild, ren yta, inga människor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust trägolv, vit dörr, metalltröskel, inomhus, nötning, enstaka fläckar, delvis ren, enkel design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nataalex
  • Laddar…
Jag gissar bara här så ta inte mina or för sanning, tror absolut att det kan ligga något i det du säger men det kan ju också vara så att anledningen till att det reser sig är för att det inte finns några marginaler vid ändarna? Man ska ju lägga 'brädorna' så att det finns ganska många millimeter över längst ut just för att det ska finnas rum för bitarna att expandera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag gissar bara här så ta inte mina or för sanning, tror absolut att det kan ligga något i det du säger men det kan ju också vara så att anledningen till att det reser sig är för att det inte finns några marginaler vid ändarna? Man ska ju lägga 'brädorna' så att det finns ganska många millimeter över längst ut just för att det ska finnas rum för bitarna att expandera.
Jag tänkte samma tanke när jag såg hur det var en bula. Det ser rätt tyåiskt ut som det brukar se ut om golvet sitter fast, inte kan röra sig. Nu har vi haft en period med rätt hög luftfuktighet, då sväller golv.
 
H hempularen skrev:
Jag tänkte samma tanke när jag såg hur det var en bula. Det ser rätt tyåiskt ut som det brukar se ut om golvet sitter fast, inte kan röra sig. Nu har vi haft en period med rätt hög luftfuktighet, då sväller golv.
Tack för svaren, kan jag lägga lim och skruva fast svullnaden i golvet eller vänta tills det bli varmt i lägenheten ? Kan det vara en försäkringsskade?. Tack
 
Nej, ett sådant golv skall inte vara limmat eller sitta fast på annat sätt. Det är om det sitter fast som det blir bulor.

rent teoretiskt kan man säkert limma fast det, men då behöver man tynga ned hela ytan medan limmet torkar med några (rätt många) ton sand eller liknande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om dte beror på att golvet inte kan röra sig, så är golvet felmonterat. Absolut ingen försäkringsskada.

Fast detta är ju spekulation, visst kan det vara en vattenskada, fast tydligen inte från diskmaksinen. Diskmaskinen skall för övrigt ha ett plasttråg under för att försäkringsbolaget skall gilla läget.
 
A
Ta loss golvsockeln till höger och vänster i bild. Kolla om det sitter klämt. Isåfall såga bort 5-10 mm på varje sida.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
läckan behöver inte vara under diskmaskinen den vara i vaskskåpet
 
A
Alltså den inringad i rött, samt den på andra sidan.

Teorin är då att golvet utvidgats pga värme och luftfuktighet och trycker på väggen. Tillslut bucklar golvet pga är ju inga stadiga grejer (då hade väggen kunnat flytta på sig ist).

Det behöver såklart inte vara så men inte långsökt.
 
  • Golv med gula markeringar, pil och cirkel, inomhus, orientering, ljusa träplankor, dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan nämna att vi idag (för första gången sedan golvet lades för 4 år sedan) har buktande laminatgolv. I vårt fall var det pga för små marginaler under en tröskel. Har ju, som andra skrivit, varit hög luftfuktighet sista tiden. Vi kommer ta något multiverktyg och kapa golvet då det uppenbarligen behövdes mer rum för det att expandera. Kanske är samma hos er.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.