Klurig fråga i rubriken, men så här ser det ut......

Jahapp... då var man nästan klar med renovering av vardagsrummet som tagit nästan ett år, då det varit många övertimmar på jobbet och ingen brådska i övrigt (har många rum). Gick runt en sväng idag och myste över hur fint det var, med nytt golv, nya snygga tapeter och nymålat vitt tak.... Glädjen höll i sig tills jag upptäckte en brun fläck på taket. Kändes ej fuktigt, men nog måste det vara vatten från övervåningen...

Så jag knallade upp och ovanför den bruna fläcken har jag en bastu som ligger intill en toa med dusch. I duschen var det torrt, men i bastun stod det vatten på en nivå ovanför mattkanten på väggen.... tydligen är det ett enormt fall bort från golvbrunnen i duschen och när man duschar sprutar det in vatten i bastun, då det är en spalt mellan dörren och golvet...

Förbaskat tråkigt detta då jag föreställer mig att jag måste riva bjälklaget för att torka ur. Bastugolvet lär flytspacklas för att få fall mot golvbrunnen och så måste det dit ny matta.... dyrt.....

Då skadereglerarna på mitt försäkringsbolag har semester och inte kan komma ut på ett tag tänkte jag höra med er vad ni har för erfarenheter och tankar kring detta. Har ingen aning om det kommer gå på försäkringen. Har bara bott i huset drygt ett år. Huset är byggt 1975 och mellanbjälklaget ska vara isolerat med mineralull.

Snubben jag snackade med på försäkringsbolaget tyckte inte jag skulle röra någonting tills nån kommit ut, men jag har ju givetvis rakat bort vattnet och startade även bastun för att torka ur. Skulle helst vilja borra underifrån och känna hur fuktigt det är, men kanske bör vänta på skaderegleraren....
 
Gör hål i golvet eftersom det tydligen är fel lutning så måste du ändå göra om. Det viktigaste är att du torkar ut under golvet i bjälklaget innan du gör något annat.
 
Mikael_L
Ja jobbigt läge. För det är nog viktigt att börja arbeta snabbt med att få torrt nu, så inte mögel hinner få fäste. Det går ju rätt fort trots allt.

Samtidigt har du att ta hänsyn till ev skadereglering.

Tja, jag kan egentligen inte ge några vettiga råd. Jag tycker väl att du ska ligga på ditt f-bolag som en igel om att du _måste_ få börja torka ur skadan av denna anledning, och försöka få ett klartecken att få ta upp något slags hål iaf. Och dokumentera detta klartecken ordentlig, dvs spara mailkonversation och/eller skriv upp vem du pratat med + datum och klockslag och vad som sagts.
 
Dilemma som heter duga ja. Strunta i Försäkringsbolagets råd och riskera att jag får bekosta allt själv, eller följa deras råd och riskera att få ett ännu större problem utifall de inte vill ta åt sig det. Jag kommer ringa dem igen på måndag och höra.

Finns det någon vits med att låta bastun gå några timmar om dagen tills vidare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.