En bekant till mig hjälpte till att renovera mitt badrum på övervåningen i min villa (nytt klinkergolv med golvvärme, nytt kakel på väggarna och en rejäl fuktspärr både på golv och väggar).

Nu visade det sig att han glömde koppla in avlyftningen och efter ett antal veckor med det nya "fina" badrummet började vi inse att det var något fel när vattnet i golvbrunnen hela tiden sögs ut när vi spolade i toaletten i badrummet och i toaletten på nedervåningen.

Vi trodde det var stopp i röret och tog dit en firma som högtrycksspolade avluftningen och katastrofen var ett faktum. Avluftningen var inte inkopplad och allt vattnet som dom tryckte in i avluftningsröret på taket sprutade ut i mitt vardagsrumstak samt i hallen.

Nu till min fråga. Tror ni att det är möjligt att bryta upp taket i nedervåningen och torka ut vattenskadan kring röret eller måste jag bryta upp golvet i mitt nya badrum?

Om man måste bryta upp golvet kan man låta kaklet sitta kvar på väggen med tanke på att tätskiktet i badrummet därmed är brutet??

 
Om vattnet har kommit in till eventuell gips finns det ingen räddning, då är det bara att göra om badrummet :(
 
Gör inget innan ni kontaktat försäkringsbolaget. Det är möjligt att skadan går att åtgärda för självrisken. Jag hade ett "liknande" problem dock med radiatorvattnet. Jag lyckades att skruva spånskiveskruv i rören. Hela huset har fått "LITE" vatten! Det fixade försäkringsbolaget. Tack o lov.
 
Har inget vettigt svar, kan alldeles på tok för lite om vattenskador. Vill bara skicka en medkännande kram för det måste vara HEMSKT att råka ut för något sånt här!
 
Någon som vet om man är tvungen att byta kaklet på väggarna pga av brutet fuktspärr om det visar sig att det endast är blött i golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.