H
TobbeMieden TobbeMieden skrev:
Hej alla

vi har haft en lite märklig vattenskada, vi anlitade en byggfirma för att dom skulle bygga ett mindre badrum på övervåningen 2016 !

när detta var klart fortsatte bygget med att inreda resten av övervåningen under följande år med några avbrott för barn osv
Så badrummet användes inte i någon högre grad än att vi duschade där om vi hade jobbat med bygget !

nu till toaletten så köpte byggfirman en inbyggd toalett från Cersanit ( Polsk tillverkare ) som vi nu har upptäckt har läckt från en koppling bakom själva panelen som spolknapparna sitter i ( se bild nedan ) där man tror att läckaget i koppling sprutat mot baksidan av panelen och läckt mellan skarv mellan kakel och cistern och runnit mellan kakelplattorna och tätskiktet!

vi upptäckte detta genom att det rann vatten varje gång vi spolade toaletten i skarv mellan golv och vägg !

Nu efter vi anmält detta till Trygg-Hansa så har både besiktningsman och deras byggfirma varit här och undersökt och kommit fram till nedan lösning :

man föreslår att man monterar bort befintlig stol och låter cisternen sitta kvar och monterar en vägghängd toalett och använder då befintlig avlopp och montage punkter som den gamla stolen har
Via detta säger byggfirman att om detta inte går kommer man som förslag att man sätter dit en vanlig golvmonterad stol som då tyvärr skulle hamna på en konsol som stolen skulle stå på för att matcha avlopp vilket medför att sitthöjd skulle öka med 23cm samt att kommod som sitter mitt emot stolen skulle då hamna ivägen då man skulle slå i knäna ( då avstånd mellan stol och kommod minskar

efter detta har jag hört mig för där vissa säger att man kan inte borra hål genom vägg och tätskiktet då med dagens byggnorm skulle anses vara våtzon 1

Sen skulle lösningen med en golvmonterad stol på en 23cm hög konsol skulle se konstigt ut !

min fråga är vilka krav vi kan ställa på deras lösningar !?
Och vilka garantier som gäller om dom ändå skulle borra i vägg för att montera en vägghängd utanpåliggande cistern !?

vi köper inte riktigt att man monterar en konsol och genom detta ökar sitthöjd med 23cm!
Prat med försäkringsbolaget, har de klassat det som en vattenskada så får de fixa att badrummet blir gjort efter gällande regelverk. Försäkringsbolaget brukar betala fram till kakel och klinkers. Någon nödlösning är ju inte aktuell, i så fall får försäkringsvåbolaget skriva att de ersätter eventuella skador pga av ej fackmannamässigt gjord lagning. En tiotaletstol som är 23 cm högre än normalt finns inte på kartan, oavsett vad försäkringsbolaget säger!
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Är det verkligen 23 cm HÖGRE man menar, inte DJUPARE? Misstänker att de avser en normal golvmonterad stol med bakåtriktat avlopp.

Annars håller jag med flera andra - skaffa reservdelar och fixa det du har. Se sedan till att skvallerrör funkar ordentligt så att det går lätt att hålla koll i framtiden.
 
Men vafan är det för byggfirma som anlitas av Trygg-Hansa, hela idén låter ju fullständigt idiotisk.
 
Ytterligare en del att tänka på är att vissa försäkringsbolag inte betalar ut på samma skada två gånger, alltså om ni accepterar att byta till en annan toalett nu så kan det vara svårt i ett senare skede få någon ersättning om det visar sig att fuktskadan är större än ni tror.
 
Jag begriper inte var det läcker? Vilken panel sprutar det mot? Hur kan det läcka bara vid spolning. Det är ju tryck hela tiden i anslutningskopplingen?
 
Har själv en toalett på min övervåning med något udda märke som tidigare ägaren satt dit. Nyligen gick flottören sönder och en rörfirmas lösning var helt enkelt att riva hela väggen och byta ut cisternen mot något man kände igen.

Jag beställde delar direkt från tillverkaren på nätet istället. Inga större problem. :)
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
För att slippa framtida problem är enda lösningen att göra om badrummet och då med en vanlig golvansluten Ifö Sign wc stol.
 
V vindsurfaren skrev:
Ytterligare en del att tänka på är att vissa försäkringsbolag inte betalar ut på samma skada två gånger, alltså om ni accepterar att byta till en annan toalett nu så kan det vara svårt i ett senare skede få någon ersättning om det visar sig att fuktskadan är större än ni tror.
vi har fått garantier från Trygg-Hansa på 10 år oavsett vem som äger huset då !
 
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Är det verkligen 23 cm HÖGRE man menar, inte DJUPARE? Misstänker att de avser en normal golvmonterad stol med bakåtriktat avlopp.

Annars håller jag med flera andra - skaffa reservdelar och fixa det du har. Se sedan till att skvallerrör funkar ordentligt så att det går lätt att hålla koll i framtiden.
finns inga skvaller rör !

Hela bygget kring toaletten är ett gigantiskt byggfusk
 
O Olf Oggler skrev:
Jag begriper inte var det läcker? Vilken panel sprutar det mot? Hur kan det läcka bara vid spolning. Det är ju tryck hela tiden i anslutningskopplingen?
det blir tryck på koppling när ventilen öppnar sig och ska fylla på cisternen och då sprutar det mot knapp panelen och rinner mellan kakel och tätskiktet
 
Så en kort uppdatering

man väljer att montera en geberit monolith och koppar bort ganska cisternen och tömmer den och med nya muggen använder man samma avlopp och vatten !
 
På vilket sätt är hela badrummet fuskbyggt?
då blir ju inget åtgärdat av att bar byta toalett?
 
Cersanit är inte polskt.
Det är svenskt, tillverkat för polska marknaden (i toalett stolens syfte), i Bromölla på IFÖ verken på sanitetsavdelningen i tredje byggnaden. Det är byggnaden till höger om byggnaden med dinosaurie skelettet.

Finns reservdelar till dessa enheter.

Men det verkar stå klart att ditt försäkringsbolag vill bygga bort det som är felbyggt för att undvika samma problem framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.