Vi har fått en vattenskada i vårt badrum, och efter att besiktningsmannen varit där så bestämde att vi måste riva upp trossbotten och lägga nya ytskikt.

Han sade att försäkringen kanske inte täcker så mycket eftersom golvmattan inte hade uppvik vid toaletten (där vattnet runnit igenom). Frågan är då om man kan strunta i försäkringen helt och hållet och låta arbetet göras med rotavdrag.

Man kan vad jag förstått inte kombinera försäkring med ROT-avdrag. Men det borde väl gå att använda ROT-avdrag till sådant arbete. Är det något att tänka på när det gäller kontakt med hantverkare och försäkringsbolag?
 
Det finns inget som säger att du "måste" använda försäkringen. Om du anser att det blir billigare att leja någon, utan försäkringsbolagets inblandning, för att göra jobbet så är det helt upp till dig.

Anledningen till renoveringen behöver inte anges någonstans så det påverkar ju inte möjligheten till ROT-avdrag.
 
Det kanske går för dig att låta förs. bolaget stå för utorkning och ev. sanering. Och sedan återuppbygga badrummet som ett separat projekt.

Kolla med skattemyndigheten.
 
varför skulle man inte få köra rotavdrag på det som inte försbolaget betalar? De gör väl klart hur mycket de står för och överskjutande som åldersavdrag och sånt som man får stå för själv får man väl ändå en räkning på från byggaren ? Inte betalar man väl det till försbolaget eller har jag fel?
 
Det finns båda sätten. Antingen att försäkringsbolaget har direktfakturering men även där går det att göra undantag för de överstigande summorna så att kunden får det som ett vanligt beställt jobb med möjligheter till avdrag.

Men har du ett vettigt bolag så är det enklaste att anmäla skadan och ta en diskussion med skaderegleraren. Bolaget kommer då att betala för torkning och sanering inkl elen som faktiskt kan bli rätt dyr. Låter som att badrummet kan bli utan ersättning rent skademässigt om arbetet inte är fackmannamässigt utfört eller åtminstone jämkat plus att man får se till hur åldersavdraget faller ut + beroende på vilket bolag du har huruvida ytskikt ersätts. Men den ersättning du kan få från försäkringsbolaget kan du begära som materialersättning utbetalad kontant. Sen anlitar du hantverkare som vanligt med rotavdrag direkt på fakturan

Om inte ditt bolag vill gå med på detta är de rejält stelbenta kan jag tycka

MVH Lorant
 
Men om du får ut ett kontantbelopp från bolaget så borde det vara väldigt viktigt att man får specat vilka moment som skall täckas av det, annars är ju risken att du får ROT avdrag även för moment som betalats av förs. bolaget. Rent logiskt så borde det vara ngn. form av bedrägeri.
 
Tack för alla svar. Jag har alltså pratat med försäkringsbolaget som skickade ut en besiktningsman. Han skulle sedan återkomma med en ungefärlig kostnad när han i sin tur pratat med försäkringsbolaget.

Jag tänkte att han skulle återkomma med ett kostnadsförslag först innan jag tar upp det med ROT-avdrag. Kan inte se att hantverkaren har några problem med det. Det luriga är väl om jag ska få ersättning också. Att man är tydlig redan från början vad man får ersättning för och vad det går göra med avdrag.

Det var åldersavdrag på 80% på ytskiktet så just där blir det inte mycket ersättning.

Jag vill inte ägna mig åt bedrägeri, och inte heller hamna i tvist med skatteverket, men det borde gå lösa lite snyggt kan man tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.