Hej!

I Maj i år installerade en firma en luft/vatten-värmepump hos mig.
I förra veckan började den strula, men en servicekille var där och fixade den. Han säger att den har läckt ut 60 liter vatten (som antagligen har runnit ner under mitt uppreglade golv).

Värmepumpsfirman säger att jag ska ta det med mitt försäkringsbolag och mitt bolag säger att det här får värmepumpsfirman stå för.

Till att börja med vill jag bara få ut en besiktningsman...

Nån som vet vad som gäller i denna försäkringsdjungel?
 
Kan inte påstå att jag vet med säkerhet, men du har ju en försäkring mot vattenskador i din hemförsäkring (antar jag), den frösäkringen har vissa undantag, men en av de saker den brukar ersätta är ju vattenskador som orsakas av läckor från rör och liknande (pumpen borde ju gå in under den beskrivningen).

Det innebär att bolaget bör ju ta första stöten här. Att de sedan troligen går och kräver värmepumpsleverantören är ju en annan sak. Det borde inte vara ditt problem. I värsta fall kan bolaget hävda att installationen är inte fackmannamässigt gjord, i så fall har de visssa friskrivningar. Men då bör de ju hjälpa dig via rättskyddsdelen av försäkringen.

Det finns något som heter "konsumenternas" försäkringsbyrå (eller liknande) det är en rådgivningsorganisation som kan hjälpa dig med argument mot bolaget.

Kan ju vara bra att höra vilket försäkringsbolag det handlar om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.