Jag äger en fastighet (tjänande) som belastas av ett servitut: rätt att ta vatten från brunn x samt rätt att dra ledning från brunnen x och att underhålla denna. Grannen som äger rätten till servitutet drog ledningen in i vårt hus (då ägt av en släkting) olovandes och ej enl servitutet från brunnen x. Dessutom kopplades ledningen på hydroforen som enl lantmäteriet är vårt fastighetstillbehör och ej kan anses vara del i servitutet. All el går på oss. Förre ägaren (släktingen) protesterade muntligen över den olovandes dragna ledningen, utan resultat. Vi har under två år bett grannen att ordna så att ledningen ej kvarstår i vårt hus och på vår hydrofor, men ägaren har ej åtgärdat detta trots löften i början. Hyroforen är anpassad till mindre mängder vatten, båda fastigheterna är fritidsfastigheter. Nu säljer grannen sin fastighet och den blir troligtvis bebodd av en permanentboende familj. Därmed skulle hydroforen inte räcka till. Vi bor ej på orten och om tex en säkring går så kan vi inte genast åka dit och åtgärda detta. Grannens vattenledning har redan vid ett tidigare tillfälle orsakat en större vattenskada i vårt (då släktingens hus.) Vi kan givetvis ej lämna ut någon nyckel eftersom vår hemförsäkring i så fall inte skulle gälla om något händer, typ inbrott. Brunnen ligger ca 1,5 m från vårt köksfönster varför ett ev pumphus inte skulle kunna bli aktuellt. Grannen försöker nu skrämma oss med hjälp av brevskrivning via advokat. Hur ska vi gå vidare? Vi vill att grannen antingen sänker ner en egen pump i brunnen (vatten från brunnen x enl servitut) även om det inte är det mest ultimata och drar ledning direkt till sitt eget hus med egen hydrofor och belastning på sitt eget elnät eller gräver egen brunn för att försäkra sig om vattentillgång. Servitutet är ett officialservitut och vi har inga synpunkter på servitutet som sådant bara att ledningen ej skall gå in via vårt hus och på våra fastighetstillbehör.
 
1. Stäng av vattenledningen.
2. Svara inte på brevet.
3. När advokaten till slut ringer om en månad säger du: Vilket brev?

Grannan kommer att installera en egen pump på nolltid, tro mej.
 
  • Gilla
impala65 och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Du kan ju enkelt välja att stänga hydroforen när ni inte är i fastigheten, säkringen kan ha gått, pumpen trasig...
 
Grannens advokat hotar med stämning om vi stänger vattnet.
 
peternicklas
EBJ skrev:
Grannens advokat hotar med stämning om vi stänger vattnet.
Så om en säkring går så stämmer de er för att de inte får vatten??
 
(Ett pumphus behöver inte stå över brunnen) ,och om jag inte missminner mig kan du bilda vattenförening och tvinga grannen att vara med att dela alla kostnader
 
EBJ skrev:
Grannens advokat hotar med stämning om vi stänger vattnet.
Ligger huset ute till försäljning så förstår jag att grannen är desperat. På vilka grunder hävdar han att han har rätt till vatten?
 
Det kan nog vara svårt att tvinga grannen att dra egen ström till din fastighet, han kan behöva koncession för detta.
Givetvis kan du kräva betalt för ström, överföring abonemang och slitage pump.
Har han dragit in advokat kan ni ju bilda en vattensamfällighet och då fördela kostnadernaefter förbrukning.
 
Om en säkring går kan vi ju inte bli stämda. Pumphus, helst inte. Vi vill helst att grannen lägger en egen pump i borrhålet, drar ledningen till sig och kopplar in den på en egen hydrofor=använder då sin egen ström. Att dela elkostnader och slitagekostnader blir svårt om ena fastigheten bebos permanent av en familj och den andra endast ibland som fritidshus av ensamstående.
 
Sätt i en trasig säkring när ni inte är där, eller koppla in ett gäng elradiatorer (som frostskydd) som blåser säkringen lagom efter 15 minuter när ni åkt därifrån.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
peternicklas
hempularen skrev:
Sätt i en trasig säkring när ni inte är där, eller koppla in ett gäng elradiatorer (som frostskydd) som blåser säkringen lagom efter 15 minuter när ni åkt därifrån.
Även min tanke men vågade inte skriva ut det....
 
Om du berättar att du funderar på att bilda vattensamfällighet och dra in el med egen mätare och en hydrofonanläggning och då tyvärr går det inte att dra rot och hur han ställer sig till det (och visa gärna en offert) Och går han med på det kan man ha ett extra uttag för värme =)
 
Känns inte bra att behöva dela en sådan kostnad när det är grannen som inte följt servituet.
 
Hur långt har grannen till brunnen? Verkar ju så oerhört slött av denne att inte koppla på en egen pump, inte är det svårt och inte kostar det speciellt mycket heller. Billigare att koppla in en pump än en advokat.
 
Grannen tar bara en rövare, ett brev från en advokat kostar några hundralappar medan en pumpanläggning kostar massor i både tid och pengar.

Ett alternativ till den trasiga säkringen är strypa flödet till en rännil, typ en liter per minut eller så.

Vi hade ett liknande fall. En granne byggde en avloppsanläggning på vår mark utan tillstånd. När den helt oförklarligt slutade fungera vägrade jag dem tillträde för reparation.

Det blev ett dj@kla hallå med brev och samtal från grannens advokat, men dom fick ge upp. Jag hade ingen brådska och deras sommarstuga var helt oanvändbar. Det slutade med att dom fick gräva 200 m och göra en ny anläggning på annan mark.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.