Hej,

Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus och märker nu att vi har väldiga vattensamlingar i ”trädgården”.. Se bilder.
Markarbete/grovplanering gjordes i augusti 2022 och då såg allt fin fint ut.

Vår stenkista är även full med vatten, verkar inte som om den gör sitt jobb och känns som om det bidrar till vattensamlingar på tomten.

Ska sägas att vår tomt sluttade när vi köpte den och vi valde att skapa två ”terrasser”. På motsatt sida av huset går det en väg.

När jag pratar med markentreprenören som utförde arbetet säger han att vattnet kommer hitta sina vägar ner i jorden efter ett tag..

Någon som har varit med om samma? Några tips på lösning?
 
  • Nybyggd villa med röda tegeltak, översvämmad trädgård, landsbygd, klart himmel, pågående markarbeten, stillastående vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus under konstruktion med röd takpannor, omgivet av översvämmad gräsmark och byggmaterial, klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översvämmad gräsmatta, vattenpölar, molnig himmel, gatlykta, häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Gräsbevuxen yta, vattensamlingar, rosa markeringar, användargränssnitt från byggnadsrelaterad webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör dikesanvisningar vid varje nivåskillnad och se till att vattnet rinner åt lämpligt håll.
 
L Låset skrev:
[bild]

Gör dikesanvisningar vid varje nivåskillnad och se till att vattnet rinner åt lämpligt håll.
Vi hade en trädgårdsanläggare som kollade och gav som förslag på 6 stycken dräneringsrör som leder till 2 nya stenkistor. Dyrt tyckte vi men kanske enda lösningen.
Har inte direkt någonstans att leda vattnet om vi enbart gräver diken.
 
Mansalm Mansalm skrev:
Hej,

Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus och märker nu att vi har väldiga vattensamlingar i ”trädgården”.. Se bilder.
Markarbete/grovplanering gjordes i augusti 2022 och då såg allt fin fint ut.

Vår stenkista är även full med vatten, verkar inte som om den gör sitt jobb och känns som om det bidrar till vattensamlingar på tomten.

Ska sägas att vår tomt sluttade när vi köpte den och vi valde att skapa två ”terrasser”. På motsatt sida av huset går det en väg.

När jag pratar med markentreprenören som utförde arbetet säger han att vattnet kommer hitta sina vägar ner i jorden efter ett tag..

Någon som har varit med om samma? Några tips på lösning?
känns ju som att terrasseringarna gör att det samlas mer vatten på ett koncentrerat ställe än vad tomten klarar av.. håller med ovan, försök få bort vattnet som kommer från terrasseringarna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Sallader skrev:
känns ju som att terrasseringarna gör att det samlas mer vatten på ett koncentrerat ställe än vad tomten klarar av.. håller med ovan, försök få bort vattnet som kommer från terrasseringarna.
Ok, såg nu att du inte kan leda bort det. Då är det lite knepigt..
 
  • Gilla
A.Lindvall
  • Laddar…
Var i landet är det? Har du kvar tjäle i backen? På min tomt kan jag få vattensamlingar på gräsmattan vissa år beroende på hur tjälen ligger, inget jag behövt åtgärda.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Sallader skrev:
Ok, såg nu att du inte kan leda bort det. Då är det lite knepigt..
ja lite knepigt är det allt.. Med tanke på att stenkistan vi har till dagvattenhantering redan är överbelastad så är ju frågan om två nya stenkistor kan hantera vattnet som samlas i trädgården..
 
D Dublin skrev:
Var i landet är det? Har du kvar tjäle i backen? På min tomt kan jag få vattensamlingar på gräsmattan vissa år beroende på hur tjälen ligger, inget jag behövt åtgärda.
Detta är i Skåne. Det har inte varit tjäle dom senaste åren här
 
S Sallader skrev:
känns ju som att terrasseringarna gör att det samlas mer vatten på ett koncentrerat ställe än vad tomten klarar av.. håller med ovan, försök få bort vattnet som kommer från terrasseringarna.
Håller med helt klart. Frågan är bara var och hur.
 
Det verkar som att vägen är på andra sidan huset och då en stenkista finns och så har ni ingen dagvattenledning i vägen. Troligtvis ligger avloppsledningarna i grus. I bland går det att låta dagvatten gå till graven för avloppet. Svårt att gå runt huset Inga diken verkas finnas heller.
 
  • Gilla
Willbob
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det verkar som att vägen är på andra sidan huset och då en stenkista finns och så har ni ingen dagvattenledning i vägen. Troligtvis ligger avloppsledningarna i grus. I bland går det att låta dagvatten gå till graven för avloppet. Svårt att gå runt huset Inga diken verkas finnas heller.
Du har helt rätt. Vi har ingen dagvattenledning i grusvägen. Menar du att man kan dra dränering mot vägen och hoppas att den kan ta hand om vattnet?
 
Det brukar alltid vara ett grövre bärlager, uppemot min 16 makadam för vägar och ovanpå en finare sats, är det asfalt eller grusväg. Avlopp brukar ligga i sand som dränerar det med. Sen att få en nedförsbacke kan vara svårt och kan bli en djup grävning. Sen det med arr göra det ska du vara tyst om. Hur är det hos dom andra, lika med vatten. Kanske en pumpgrop och snurra iväg det, men det är inte bra det heller då flödet kan underminera allt på ett avstånd av flera meter från utlopp.
 
Gräv en regnrabatt vid varje nivåskillnad och ha även bättre växter än gräs* på övriga delar av tomten.
Eftersom ni verkar ha lera så får ni gräva djupare och fylla ut med mer dränerande material i botten, kanske framför allt så att rötterna tar sig nedåt snabbare.

*gräs kan vara bra men då inte kortklippt med grunt rotsystem.
 
J jonaserik skrev:
Det brukar alltid vara ett grövre bärlager, uppemot min 16 makadam för vägar och ovanpå en finare sats, är det asfalt eller grusväg. Avlopp brukar ligga i sand som dränerar det med. Sen att få en nedförsbacke kan vara svårt och kan bli en djup grävning. Sen det med arr göra det ska du vara tyst om. Hur är det hos dom andra, lika med vatten. Kanske en pumpgrop och snurra iväg det, men det är inte bra det heller då flödet kan underminera allt på ett avstånd av flera meter från utlopp.
okej okej, det är en grusväg. Förstår!
Vi är dom första som bygger på denna sidan grusvägen på typ 10 år, en granne till har börjat bygga nyligen och verkar ha samma problem med vatten som inte försvinner.
Husen som är äldre och ligger på samma sidan som vi gör har inte dessa problemen. Kan det vara så att det ”rättar” till sig själv? Man vill inte att det rinner till huset bara..
 
Z z_bumbi skrev:
Gräv en regnrabatt vid varje nivåskillnad och ha även bättre växter än gräs* på övriga delar av tomten.
Eftersom ni verkar ha lera så får ni gräva djupare och fylla ut med mer dränerande material i botten, kanske framför allt så att rötterna tar sig nedåt snabbare.

*gräs kan vara bra men då inte kortklippt med grunt rotsystem.
Tack för bra tips!!
 
  • Gilla
Tryggkon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.