Hej.
För några år sedan fick jag badrummet renoverat efter stambyte. Jag har nu upptäckt att vid ena hörnan av golvbrunnen så rinner inte vattnet ner efter man duschat utan det går tillbaka och lägger sig som en stor pöl och täcker hela närliggande klinkerplatta som ses på bild.

Vattenpöl vid golvbrunn i badrum, indikerar dålig lutning på klinkergolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inga problem med att ta bort vattnet manuellt men undrar om detta kan orsaka vattenskada i längden om man inte torkar bort?

Vattnet brukar torka efter några timmar om man låter det vara. Om det är dålig lutning kan då vattnet stanna på tätskiktet också?

Tycker ni jag behöver kolla upp detta för eventuella fuktskador?

Tacksam för svar.
 
  • Gilla
kent.g.larsson
  • Laddar…
harry73
Klinkerfogar är inte täta, så vattnet lägger sig på tätskiktet oavsett. Kan dock vara att den får lite mer vatten, det bör dock ej vara ett problem
 
Ok förstår.

Om det skulle vara dåligt fall också på tätskiktet och vattnet stannade under klinkers hade väl jag märkt det på konstant fuktiga fogar eller nått?

Verkar lite slarvigt gjort att inte allt vatten rinner ner. Att åtgärda sånt kräver väl göra om hela golvet isåfall?
 
T
Skojar du eller, det där är ju ingenting. Det är ju inte så att vattnet sugs ner i brunnen.

Trams!:mad:
 
  • Gilla
llonnqvistt och 1 till
  • Laddar…
Man ser inte på bilden men hela plattan ligger i vatten men jag kanske överdrev. Undrade bara allmänt. Tack för era svar iaf.
 
Redigerat:
T tank77 skrev:
Skojar du eller, det där är ju ingenting. Det är ju inte så att vattnet sugs ner i brunnen.

Trams!:mad:
Tank, om lite vatten är kvar är väl normalt. Men i detta fall så stannar vattnet kvar på golvet ca 10 cm från brunnen. Det blir som en plaskande pöl i fogarna som ligger kvar i timmar om man inte torkar upp. Det verkar inte luta tillräckligt. På andra ställen rinner iaf vattnet bort någorlunda bra.

Det är inte så att vattnet rinner utanför duschväggen men det stannar upp och blir stående på golvet innan brunnen. Jag undrar om det kan skapa problem i längden.

Anser du att detta är normalt? På GKV står det att inget ska hindra vattnet nå brunnen.

Jag kan inget om bygg etc. Därför jag frågar om detta.
 
harry73
Jag tycker också att @tank77 var lite hård i tonen, men det var i alla fall lugnande besked du fick :)
 
T
A Ante79 skrev:
Tank, om lite vatten är kvar är väl normalt. Men i detta fall så stannar vattnet kvar på golvet ca 10 cm från brunnen. Det blir som en plaskande pöl i fogarna som ligger kvar i timmar om man inte torkar upp. Det verkar inte luta tillräckligt. På andra ställen rinner iaf vattnet bort någorlunda bra.

Det är inte så att vattnet rinner utanför duschväggen men det stannar upp och blir stående på golvet innan brunnen. Jag undrar om det kan skapa problem i längden.

Anser du att detta är normalt? På GKV står det att inget ska hindra vattnet nå brunnen.

Jag kan inget om bygg etc. Därför jag frågar om detta.
Vad är det för skillnad om vattnet står kvar några timmar eller inte, inte ens om där är vrålfall så rinner allt vatten ner, hört talas om ytspänning? Och som sagt så spelar det ingen roll , du har ju ett tätskikt under plattorna som tål att det ständigt står i vatten, det är konstruerat för det.

Skrapa ner vattnet med en gummiskrapa om det nu stör dig så mycket eller ring dit firman som har gjort så får dom göra om det. Bara att hugga upp plattorna närmast slukristen/klinkerramen och lägga om det, klinkerramen måste och bytas.

Det är i alla fall glädjande att höra att vattnet stannar innaför duschdörrarna som egenteligen bara är ett stänksskydd, alltså inte till för att hålla inne vatten från en elefantdusch a.k.a vissa takduschar som dräller ut en kubik i minuten typ:rolleyes:
 
Jag tror nog att jag låter det vara som det är och torkar lite mer.

Tack för era svar. Jag har fått svar på min fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.