Ska bygga en uteplats längs med berget som syns på bild. Problemet är att jag i ena hörnet under blivande uteplatsen kommer få en stor vattensamling (sannolikt hela tiden eftersom det verkar va en åder i berget som sipprar ut där..). Inte helt optimalt. Planen är att skära ut en kanal med vinkelslipen för att minska på nivån men att ta bort den helt blir väldigt jobbigt. Första 10cm är lätt, nästa 10 betydligt svårare och sista 10 är snudd på hopplösa utan någon stor hyrmaskin .

Frågan är när man ska ge sig..???

Gör det något att det står x antal liter under? kan ju fylla ut med mackadam oxå för att minska på mängden vatten och öka på peroderna när det är torrt. Kan ju även fylla ut med nån budgetbetong men... kanske lite överdrivet

Grävmaskin vid ett jordslitet område med vattensamling nära bergssida under konstruktion av uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du sätter plintarna en bra bit upp så kommer inte vattnet nå trallen. Kanske marksten är en lösning ? Då med dränerande lager som du tänker under.
 
vattnet kommer aldrig nå trallen men ligga x antal cm under. Det jag "oroar" mig för är om det gör något att det står vatten tex 25cm under trall.
 
Det är ju inte kul att det är en öppen vattenspegel... Jag hade fyllt med 0-18 sand/sten och packat det, med rätt lutning kommer inte mycket vatten bli kvar...

/ATW
 
K
Arne999 skrev:
Ska bygga en uteplats längs med berget som syns på bild. Problemet är att jag i ena hörnet under blivande uteplatsen kommer få en stor vattensamling (sannolikt hela tiden eftersom det verkar va en åder i berget som sipprar ut där..). Inte helt optimalt. Planen är att skära ut en kanal med vinkelslipen för att minska på nivån men att ta bort den helt blir väldigt jobbigt. Första 10cm är lätt, nästa 10 betydligt svårare och sista 10 är snudd på hopplösa utan någon stor hyrmaskin .

Frågan är när man ska ge sig..???

Gör det något att det står x antal liter under? kan ju fylla ut med mackadam oxå för att minska på mängden vatten och öka på peroderna när det är torrt. Kan ju även fylla ut med nån budgetbetong men... kanske lite överdrivet

[bild]
Kör på!

Det är ingen fara för trall, samt fullständigt optimalt om du är myggodlare.
 
Med vatten under så blir det ju ingen altan, utan en brygga, och de flesta brukar ju anse att en egen brygga är bra mycket lyxigare än en sketen altan :)
 
  • Gilla
Kojak
  • Laddar…
Bara en skvätt vatten kvar, ett par säckar betong i hörnet så :)

Grundarbetsplats med vattenpöl och byggverktyg, inklusive borrmaskiner och säckar betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus_Andersson
  • Laddar…
Precis den tråd jag tänkte starta, så jag "lånar" den lite, och följer ditt bygge ;-)

Dock är för vår del huset nedanför grannens, och likaså högsta punkten på klippdalen, så din lösning funkar inte för oss. Får nog bli utfyllnad med 0-18-mixen då. Blir kul att baxa de skottkärrorna nedför vår slänt. Inga höga klippor här, utan en slät istidshäll som altanen ska ansluta mot.

Står därför i valet och kvalet om man ska fylla ut hela ytan och lägga sten, fylla ut med betong eller köra på grundplanen med trall. Trall är ju skönast och förmodligen billigast, men kräver också mest underhåll. Nåja, jag har ett par veckor på mig att bestämma mig medan snickarna byter tak på huset :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.