Jag skulle installera en vattensensor under diskbänken men insåg när jag tittade närmare på konstruktionen att jag nog även behöver få till ett bättre skydd.

Dagens situation:
Vatten- och avloppsrör under diskbänk med synlig isolering och otätade hål i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten och avloppsrör kommer upp i köksskåpet och allt vatten som hamnar i köksskåpet riskerar att rinna ner i deras hål.
Under diskbänken syns vatten- och avloppsrör utan tätningsmaterial runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På golvet direkt under köksskåpet kommer rör för vatten och avlopp upp och det är inte tätat alls runt dem. Mellan vatten och avlopp känner jag isolering när jag känner med handen. Det är även en glipa mellan den "flytande" lamellparketten och väggen. Om ca fem år kommer vi att byta denna del av köket.

Förslag till lösning:
Vad är vettigaste lösningen för att få ett tillräckligt skydd och var ska jag sätta vattensensorn?
 
Det finns uppsamlingsbrickor att köpa. Man får skära hål för rören och täta med avsedd tätning (butyltejp vanligtvis).
Enklast är att sätta den på botten inne i skåpet. Det är ju från skarvar och kopplingar där inne som det kan bli läckage.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du använder en diskbänksinsats med tätningstillbehör:
OK, så jag ska ignorera hur det ser ut under skåpet?
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Ja.
 
  • Gilla
SvensKiwi och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns uppsamlingsbrickor att köpa. Man får skära hål för rören och täta med avsedd tätning (butyltejp vanligtvis).
Enklast är att sätta den på botten inne i skåpet. Det är ju från skarvar och kopplingar där inne som det kan bli läckage.
Intressant! Har du någon bild på hur det blev till slut?
 
Något åt detta hållet brukar det bli:

Underskåp med rördragningar för avlopp och vatteninstallationer. Tydliga rör och kopplingar syns i bild för ett kök eller badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Något åt detta hållet brukar det bli:
mexitegel mexitegel skrev:
Något åt detta hållet brukar det bli:

[bild]
Såg en video på det men så lär det inte bli här men det kanske funkar med ett enkelt vattenlarm som går till mobilen?
 
  • Vattenrör, avloppsrör och slangar under en diskho i ett köksskåp. Diskuteras möjligheten att använda ett vattenlarm som går till mobilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver börja med att räta upp alla rör så att de går lodrätt, annars går det inte att få ordning på genomföringarna
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver börja med att räta upp alla rör så att de går lodrätt, annars går det inte att få ordning på genomföringarna
Menar du våra rör?
Jag kommer inte att genomföra det utan vi kommer att bara sätta ett vattenlarm då annars blir så kostsamt
 
Bara ett vattenlarm lär inte vara till mycket nytta.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Bara ett vattenlarm lär inte vara till mycket nytta.
Är det inte bättre än inget alls?
Tänker om det börjar droppa långsamt så kan vattenlarmet larma för något vi aldrig annars skulle upptäckt? 😮
 
Utan ”brickan” kan ju droppa utan att det träffar sensorn. Bättre du satsar dina slantar på en tät botten än ett larm
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
U
SvensKiwi SvensKiwi skrev:
Är det inte bättre än inget alls?
Tänker om det börjar droppa långsamt så kan vattenlarmet larma för något vi aldrig annars skulle upptäckt? 😮
Men då gäller det att det droppar nära eller på larmet. Vanligen rinner vattnet längsrören och ner i bjälklaget. Vattenlarm är ju bra vid större läcka eller om man har plast som vattnet samlas på och till slut når sensorn.
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.