Hej,
Jag bor i en bostadsrätt och har sett att det inte är vattensäkrat under diskbänken i köket.
Hade velat åtgärda detta på något smidigt sätt.
Går ej att täta inne i diskbänksskåpet då rören kommer in från baksidan och går bakom skåpen.

Min tanke var att sätta en 80cm bred balja eller vad det kallas där avloppet går ner så täcker den både diskbänk och avlopp och sen en mindre balja vid kopplingen som går till diskmaskinen.

https://www.vedum.se/kok/tillbehor/...ap/bottenskydd/30511-dragskiva-bok-570x588x19

Sen vattenlarm i bägge brickorna. Drop stop 600 hade jag tänkt då den har flera sensorer.

Problemet är bara hur ska jag få tätt runt avloppet, måste ju ta hål i brickan som ska ligga över det, några tips?

Är detta en dålig idé, kom gärna med tips hur jag ska lösa detta utan att riva ut skåpen och allt :)

Så här ser det ut under skåpen :
Utrymme under diskbänken med synliga rör och avlopp utan vattensäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du har en smarthem lösning redan så finns det vattenvarnare tex. Kan ju vara ett alternativ ändå under tusenlappen. 300 ca för vattenvarnare och 400 för en home nest.
 
A
Vore nog också bra att byta slangen till diskmaskinen till en längre så kopplingen kommer närmare övriga rör,och fästa röret i väggen.
 
BirgitS
Tack för svaren. Tror jag gör så att jag kortar ner röret till diskmaskinen och sätter kopplingen där övriga rör sitter. Sen en droppbricka där under med vattenlarm i.
 
Jag har köpt en 3 meter lång mjuk inloppsslang till diskmaskinen. Vad tror ni om att koppla den direkt på blandarens diskmaskinsuuttag och ta bort den fasta ledningen helt och hållet?
 
A
Absolut,har du uttag med avstängare på blandaren så är det def bättre(y)
 
Handyman 1 skrev:
Absolut,har du uttag med avstängare på blandaren så är det def bättre(y)
Ja det har jag. Men då gör jag så. Tack för hjälpen
 
john68 john68 skrev:
Om du har en smarthem lösning redan så finns det vattenvarnare tex. Kan ju vara ett alternativ ändå under tusenlappen. 300 ca för vattenvarnare och 400 för en home nest.

Har du något tips på bra vattenbärare som funkar till Nest?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.