Hej,

en fråga angående vattenledningar och bästa sättet att dra dem.
Tidigare ägare har dragit fram vatten till ett av de orenoverade rummen för han täntke ha badrum där. Rören är bara dragna i golvet och spretar sedan upp ur golvet någon meter.
Vi har tänkt använda rummet bredvid som tvättrum istället och behöver således ha vattnet där istället, min bedömning av längden på rören är att de kommer räcka in i nästa rum med några dm marginal.

Frågan är dock, skall man dra ledningarna under golvet in till blivande tvättrummet och låta det gå upp på den sidan av väggen?

Eller skall man använda ett befintligt hål i väggen 3dm upp och dra vattenledningen igenom där in till det nya tvättrummet.

Väggarna är stockväggar.

Jag är inte så väl bevandrad i det här med vvs, men det jag förstått är att numera så skall man inte ha genomföring i golvet, men kan man då dra upp det i väggen (där man har spårat ur stockarna) och sedan så sticker den ut någon dm ovanför golvet? (Vi lär lejja ut och göra själva våtrummet sedan, men nu så skall vi fixa det andra rummet först).
 
Mikael_L
Ja det bästa är ifall ni kan dra ut rören genom väggen jämfört med upp genom golvet. Genom vägg är kompatibelt med alla nya regelverk och säkrare mot vattenskada, genom golv är tvärtom.

Ska ni ha utvändig synlig rördragning i våtrummet sen?
I så fall ska du nog sikta på att komma ut från väggen i rätt höjd direkt och med rätt cc-mått mellan varm och kallvattenröret. Det blir snyggast så.
 
Här syns en bild på hur det ser ut.

Det är in till rummet på andra sidan väggen de skall.
Antingen under golvet och upp, eller gå upp längs väggen i det här rummet (och fräsa in samt lägga dem bakom gipsskiva) och in genom befintligt hål i väggen.
 
  • DSC_8219.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så den egentliga frågan är om rören skall fräsas in i väggen i det tilltänkta tvä'ttrummet, eller om de skall fräsas in i väggen i det intilliggande rummet?

(Fortsätter det så här så har jag ju snart svarat på allt själv :) )
 
Jag skulle dra dom längs väggen i det rum där dom kommer upp ur golvet och sen genom väggen där hålet är så får Du inga rör i golvet i badrummet.
 
Som sagt, inte tillåtet att ha genomföring i golv enligt BKR, med andra ord ett enkelt val.
 
Cheever skrev:
Som sagt, inte tillåtet att ha genomföring i golv enligt BKR, med andra ord ett enkelt val.
Vid nybyggnation. Vid renoveringar får man ha dessa i golvet!
 
Cheever skrev:
Som sagt, inte tillåtet att ha genomföring i golv enligt BKR, med andra ord ett enkelt val.

Jo det skall inte gå upp igenom golvet, utan det går mellan väggen och spärrskicktet för att sedan bryta igenom spärrskicktet en bit upp.

Hur långt ifrån golvet måste det vara för genomföringen?
 
Mikael_L
Jan-Å skrev:
Jag skulle dra dom längs väggen i det rum där dom kommer upp ur golvet och sen genom väggen där hålet är så får Du inga rör i golvet i badrummet.
Så skulle antagligen jag också välja att göra, ifall det inte skulle bli helt urfult med rör i det rummet.

Sen skulle jag dra det genom väggen i den "standardhöjd" som utanpåliggande dragning brukar ligga på. Jag kan tyvärr inte vad det är, men ca 20cm över golv.
Du kan säkert få svar här, eller så mäter du helt enkelt i ett befintligt badrum med utanpåliggande rör.

Sen skulle jag dra ut rören lodrätt över varandra, i det cc-mått man brukar ha mellan rören, jag tror det är cc40 mm, men kolla upp det.
Sen sätter du över en väggbricka som passar dina rör och grenar ut rören med vinkel eller T-koppling vid väggbrickan åt det håll det ska dras.
 
kamilenski skrev:
Vid nybyggnation. Vid renoveringar får man ha dessa i golvet!
Får och får. Man kan göra ett undantag men det måste framgå tydligt. Det man brukar göra är en sockel för att få upp genomföringen.
 
Zynx skrev:
Jo det skall inte gå upp igenom golvet, utan det går mellan väggen och spärrskicktet för att sedan bryta igenom spärrskicktet en bit upp.

Hur långt ifrån golvet måste det vara för genomföringen?
10 cm tror jag att det står i BKR, men bara att kika själv.
http://www.bkr.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.