Jag ska gjuta nytt golv i källaren, grävt ur och fått mackadam på plats. Jag tänkte nu få upp en vattenmatning till trägårdslangen vid ytterdörren och dra en vattenmatning till accumulatortanken. Vore ju bra att passa på att lägga ner dessa under golvet så jag slipper dra i efterhand..

Frågan är nu vad jag ska använda? Pexrör-i-rör funkar väll rent tekniskt under plattan men om de sticker upp ur golvet så vill ja ju inte ha ett pexrör upp efter väggen. Kan man lägga kopparör i mackadammet?
 
Prisolrör får det nog bli då.
 
men får man lägga det i mackadammet bara då eller?
 
Krilleman
Inga rör i makadam, varken el, avlopp eller vatten. Dom ska ligga skyddsfyllda med finkornigt grus. Tex 0-18.

Ett alternativ är att du drar din prisol i ett spår i första frigoliten!
 
Inga rör i mackadam?? Va säger du?? Alla avloppsrör och kabelrör går ju i mackadammet. Isolerar förövrigt inte golvet utan gjuter direkt på mackadammet
 
Krilleman
Visst går det i mackadamet, men det ska skyddsfyllas runt om så inga vassa kanter på stora stenar ligger och skaver.
 
ok...aldrig hört .. jag har ju iof inga stora stenar utan "skyffelvänligt" mackadam vet ej fraktionen på det men det är ju inga stora stenar precis. Men hur mycket rör det sig i under plattan egentligen? jag har dessutom berg under hela plattan så det känns ju inte som något större problem
 
Krilleman
Rören rör sig med temperaturväxlingarna, över tid kan det gnaga sönder det mesta!

Det kanske funkar endå. Men varför chansa?
 
Helt rätt! Synd bara det inte är gjort... Avloppsrören är begravda i mackadammet så det är massa meck att få fram dom igen
 
MEn åter till frågan även om det är högintressant att veta mer om hur man ska lägga avloppsrör I mackadamet....

Är det batter att lägga vattenröret plattan dårå? under armeringen tex... och är det då ok att lägga Prisolrör då?
 
Ingen? känns ju inte som att jag är den första som vill ha ett vattenrör som sticker upp ur källargolvet och som är synligt!
 
Mitt hus har haft inkommande vattenledning i koppar (gissar ur minnet ca 32 mm?) sedan 1943, och den verkar ha legat direkt i morän (ca 15 meter ut till anslutningspunkt i gatan). Inne sticker den upp ur källargolvet och upp till vattenmätaren. Har funkat i över 70 år. När vi bytte avlopp samma sträcka slängde vi dock i en ny PEM-slang samtidigt, som dock inte är inkopplad utan bara ligger där som en reserv OM kopparröret ger upp.
 
ok så det borde ju funka då att lägga ett kopparrör najjat i armeringen i plattan och bara låta det sticka upp där jag vill ha det dårå. men... man får väll inte ha skarvar vilket ju blir svårt om man ska dra x meter rör är det ok med lödade skarvar tro?
 
Krilleman
Nej, inga nakna kopparrör som är skarvade i plattan. Det funkade förr, men inte med dagens regler.

Heldraget ska det vara! Prisol eller Rör I Rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.