Jag vill sätta in en diskmaskin och fick höra att vi skulle behöva "riva upp hela väggen" för detta då rören inte är synliga utan ligger i väggen (blandaren är alltså vägghängd). Är det en stor procedur med dessa förutsättningar? Skickar med bild hur det ser ut under diskhon. Vad är det för litet rör nere i ena hörnet (på den separata bilden)?

VVS-installation under diskbänk med synliga rör och avloppskopplingar samt en brun bricka och en vit apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy under diskbänk med brunt golv och vitt hörn där ett litet rör sticker ut från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Det jag ser på bilderna är bara vattenlåset från vasken. Så med största sannolikhet så måste du riva upp lite av väggen.
 
Hmm, var bör man riva nånstans då för att hitta rören med minsta möjliga åverkan på väggen?
 
Troligtvis så går rören från blandaren rakt ner mot golvet. Jag skulle satsa på att öppna upp bakom vattenlåset. En vanlig regelsökare från Biltema hittar även metall. Såga försiktigt så att du inte skadar rören!
 
Är väggen ens öppningsbar? Brukar vara murade/gjutna väggar i gamla bostadsrätter som det låter av TS.
Vägghängt var väl vanligast på 50-60talet.
 
Alla väggar är väl öppningsbara? Det gäller ju att välja verktyg efter material. Kan man bila upp en betongplatta, så kan man nog öppna en innervägg även om den är murad eller av betong...

Till TS: Är det en bostadsrätt eller villa? Vad är väggen gjord av?
 
Röret i nedre bilden ser ut att vara ett elrör (utan FK)
 
Det är en villa, byggd -69. Är inte hemma just nu, men ska ta en närmare titt senare på möjligheten att öppna upp bakom vattenlåset!
 
Redigerat:
Krilleman
Det är ju inte ens säkert att vattnet går i väggen rakt ner. Värre saker har inträffat "förr".

Lättast är nog trots allt att ta vatten ovan bänken och gå genom diskbänken.

Dempas blandartips funkar fint. Eller så kan man montera mellankopplingar om du vill behålla sin befintliga blandare. Tänk då bara på att blandaren bygger ut lite längre från väggen.

http://www.trio-perfekta.se/produkt-kategori/mellankopplingar/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.