Hej.
Vi bor i ett radhus från 2008. Vårt badrum på övervåningen ligger precis ovanför badrummet på nerevåningen. Inne i badrummet på nerevåningen har vi en inspektionslucka i väggen, som man kan öppna. Där innanför så finns det isolering samt ett vattenrör som kommer ifrån badrummet på övervåningen. Så jag gissar att allt vatten rinner ner i det röret, dvs från duschen, handfatet samt toaletten där uppe. Vattenröret är vitt men på röret så finns det nått svart som sitter fast så jag antar att det vita röret är delat i två delar och ihop med hjälp av den svarta hållaren. Precis under kanten på den svarta hållaren så samlas det nån vattendroppe då och då. Spolar vi vatten i badrummet på övervåningen så forsar det inte ut nått vatten på röret när vi tittar i inspektionsluckan. Men däremot så blir det alltså nån vattendropp då och då. Drar man fingret längs med den svarta kanten så kan man se på fingret att det blev en aning fuktigt. Är detta någon fara? Betyder det att det läcker ut vatten från den svarta hållaren eller är det typ kondens som samlas där? Är det normalt och är det nån fara? Känner mig jättenervös och orolig nu för att det ska bli vattenskada i väggen. Bifogar en bild från inspektionsluckan. Jättetacksam för svar! DSC_0056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju lite svårt att se. Det du har på bilden är en skarv som man normalt bara använder mellan ex. gamla gjutjänrsrör och moderna plaströr. Det är skumt att man tagit till en sådan lösning i ett så modernt hus.

Den skall inte läcka, men precis som du säger så är det möjligt att det är kondens du ser.

Ev. kan man prova att dra åt slangklämman lite till.
 
hempularen skrev:
Det är ju lite svårt att se. Det du har på bilden är en skarv som man normalt bara använder mellan ex. gamla gjutjänrsrör och moderna plaströr. Det är skumt att man tagit till en sådan lösning i ett så modernt hus.

Den skall inte läcka, men precis som du säger så är det möjligt att det är kondens du ser.

Ev. kan man prova att dra åt slangklämman lite till.
Vi provade att dra åt slangklämman lite lite. Då kom det en ny liten droppe vatten under kanten. Hur kunde det komma åt vatten när vi drog åt? Det borde ju vara tvärtom, att det kommer ut lite vatten när man öppnar upp istället.
 
Ni skulle ju ev kunna stänga av vattnet.öppna kranarna så rören är tomma o sen skruva bort rörklämmorna och kolla hur skarven ser ut.

PS.fast det låter som kondens
 
olofh skrev:
Ni skulle ju ev kunna stänga av vattnet.öppna kranarna så rören är tomma o sen skruva bort rörklämmorna och kolla hur skarven ser ut.

PS.fast det låter som kondens
Men kan det bli kondens utanpå ett rör inne i väggen? Hur kan det bli det?
 
Samma inlägg ligger under rubriken Vatten o Avlopp
Det vore smart att bestämma sig för ett ämnesområde wink.gif
 
roland53 skrev:
Samma inlägg ligger under rubriken Vatten o Avlopp
Det vore smart att bestämma sig för ett ämnesområde [bild]
Jag visste inte vilket ämnde detta hörde till så jag skrev i båda för säkerhetsskull :)
 
Jossan81 skrev:
Men kan det bli kondens utanpå ett rör inne i väggen? Hur kan det bli det?
Spola kallt vatten i röret, och varmare luft i väggen = kondensbildning.
Ställ ut ett glas med kall öl på altanen en varm sommardag så får du samma effekt.
 
Direktörpelle skrev:
Spola kallt vatten i röret, och varmare luft i väggen = kondensbildning.
Ställ ut ett glas med kall öl på altanen en varm sommardag så får du samma effekt.
Jo men det är ett avloppsrör och att konstant spola så mycket kallvatten är mindre troligt och då skulle det blivit kondens på hela röret inte bara kring gummimuffen. Mer troligt i så fall med kondens på plaströret än gummimuffen.

Det finns en annan tråd om just detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.