Hej,

Ja, jag vet det finns "färdiga" system... Men gillar och bygga eget.

Har egen djupborra och pumpautomat till det.
Har väldiga problem med vattnet.

Mycket järn, kalk och svavel. Luktar extremt illa och är grumligt.

Efter att läst mig fram så ska jag filtrera vattnet genom aktivt kol och syresätta vattnet.

Då till min fråga.
Jag tänkte sätta ett sandfilter till pool efter pumpautomaten med filtersand och aktivt kol lager.
Vad tror ni om detta?

Filtrerar genom sand och aktivt kol samtidigt som vattnet syresätts.

Hiss eller diss?
Tips och råd mottages!


//
Anders
 
Har du ett bra pH behöver du inte kol. Kolet kommer sätta igen sig på en vecka. Syreaktivering och sandfilter. Du måste dock skickta sanden. Och kanske en automatik (om du inte känner för att backspola filtret var fjärde dag och låta fru och barn åka på semester själva).
 
mogge_73 skrev:
Har du ett bra pH behöver du inte kol. Kolet kommer sätta igen sig på en vecka. Syreaktivering och sandfilter. Du måste dock skickta sanden. Och kanske en automatik (om du inte känner för att backspola filtret var fjärde dag och låta fru och barn åka på semester själva).


Men kolet tar väl bort järnet?
Syreaktivering, hydrofor eller en wellmate tank?
 
Wellmate för både hydrofor och hydropress.
 
*gör
 
Ja! Kol tar järn. Kol tar det mesta, men att rena järn i kol är som att samla upp tennisbollar i ett melittafilter, det blir fullt direkt.
Man renar absolut INTE järn med kol. Ett sandfilter fungerar bra, förutsatt att järnet är i oxidform. pH-värdet ska helst överstiga 7,5. Också andra syreförbrukande ämnen som humus och kväveföreningar ex. Svavelväte måste tas i beräkning för att garantera att järnet hinner fälla ut.
En effektiv syreaktivering är också ett måste.
 
Du skriver också att du har en pumpautomat?!

Hur djupt är borrhålet? En pumpautomat (jetpump) brukar inte klara mer än max 6-8m djup med bra förutsättningar. Det blir också svårt att effektivt oxidera järn i ett sånt litet tryckkärl.
Man ska dessutom akta sig för att inte omsätta djupborrade brunnar med mycket järn då man kan få nitritbildning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.