har ett gammalt hus som värms upp med bergvärme. Ska nu renovera hallen på10m2. tanken är att köra vattenradiatorerna som finns och köra typ t2 blå värmekabel under klinkret som komplement. mest för att inte golvet ska bli kallt på vintern. det känns inte försvarbart att dr vattenburet på den lilla ytan. då behöver jag en extrashunt mm för att få det att fungera. hur skulle ni gjort? jag tror inte golvet drar så mycket ström då det är tänkt mest som komfort.

tack
 
Skulle dra vattenburet...
Gjorde om ett badrum hos mina föräldrar, satte då in en Lk mini ute i hallen och gick in med slangarna i badet.
Då har du ju möjlighet att bygga på den med fler slingor vid fortsatt renovering, priset för shunten blir ju då mer försvarbart...
 
Jag har fjärrvärme och har lagt vattenburen i hallen och badrummet. Ångrar det lite faktiskt, eftersom jag stänger av fjärrvärmen på sommaren så är det kallt och blött på golven. Hade jag haft el kunde jag kört på lite lite komfort värme även på sommaren.

Nu stänger du kanske inte av på sommaren då får du ju inte samma bekymmer...
 
Finns iofs en lösning på det.. Lk heater 350! En liten Elpatron som håller tempen på sommaren...
Nu är ju jag röris och köpte grejerna direkt via kontakter... Blir ju kanske svårt att motivera en installation på +10" för att slippa köra elslinga...
 
  • Gilla
alex86
  • Laddar…
Adolf skrev:
Finns iofs en lösning på det.. Lk heater 350! En liten Elpatron som håller tempen på sommaren...
Nu är ju jag röris och köpte grejerna direkt via kontakter... Blir ju kanske svårt att motivera en installation på +10" för att slippa köra elslinga...
Schysst! Ska kika på det! :)
 
Går att klara sig utan shunt, med t.ex. LK Minikretsventil M5. Dock max 5 m2 och slangen måste gjutas in. Jag har dock ingen erfarenhet av den. Någon som kan berätta mera?
Jag funderar på om det skulle vara möjligt att kombinera radiator och golvslinga i samma slinga. Dra först till radiatorn och sedan låta returen från radiatorn gå i en slinga i golvet. Är det en hel dum ide? Detta i ett system där det förövrigt i huset är radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.